Daihatsu Charade: Start niet bij warme motor

hallo ik heb hier een Charade 1.3 hij start niet als de motor warm is. Wat kan dit zijn?

groeten

DENNISTDi

Geplaatst door DENNISTDi (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Charade? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

46 Reacties

kaleido 1 (1355) PRO, 4 jaar geleden

Start niet , er gebeurt dus niets als je de sleutel omdraait of slaat hij niet aan , motor gaat dus wel rond ?
Wat heb je zelf al gecontroleerd ?

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

De motor slaat niet aan of zeer moeizaam. Ik heb nog niks gecontroleerd.

kaleido 1 (1355) PRO, 4 jaar geleden

Bougies slecht ?

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

Ja zou ik kunnen controleren. maar koud springt de motor direct aan.

kaleido 1 (1355) PRO, 4 jaar geleden

Watertemperatuursensor is ook een optie , maar om welk type en bj. praten we over ?

tips (0) PRO, 4 jaar geleden

Klepspeling, Bougies,

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

1.3 16v auto is van bj 1990. dit type werd gemaakt tot ongeveer 1993. Er is maar een type 1.3 van dit bouwjaar.

Verder bij de apk klopte de co waarde niet. ik had mijn auto uitgeleend en die man had de Lambda sonde vervangen maar bij de apk bleef de co waarde niet goed. Olie en filter zijn recent gewisseld. Ze hebben hem wel een goedkeuring gegeven met slechte co waardes.

Bedankt alvast voor antwoorden.

De auto heeft 85.000km gelopen.

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

Ik ben de tempratuurmeter van het koelvloeistof aan het doormeten en geeft oneindige weerstand aan. Ik laat de motor nog wat afkoelen kijken of de ohm meter iets aangeeft.

De olie is pikzwart. deze pas nog vervange.

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

Ik had de verkeerde sensor door gemeten. Het was de Koelventilator sensor.

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

Ik heb de tempratuursensor van het koelvloeistof gevonde. Koud geeft hij 0,95 ohm en bij warme motor 0.03.
Het lijkt er op de dat het niet aan de sensor ligt.

Ik ben nu van plan om het brandstof filter eens te wisselen om te kijken of dat het is.

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

Ik heb het vermoeden dat de tankbeluchting niet goed is. Als ik de tankdop los haal zit deze behoorlijk met een druk vast.

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

meT TANKDop er af start hij ook niet bij warme motor.

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

Het lijkt er op dat de motor weer gewoon start en goed is.
Ik heb de bougies en het benzine filter vervangen.
De bougies waren pik zwart.

Ik heb hem nu 3 keer gestart met warme motor en hij start gewoon.

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

Probleem is er weer. heb nu 10km gereden en zet hem uit daarna niet starten.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Tja, die pikzwarte bougies zal wel komen omdat je Co niet in orde is. Lijkt erop dat dat veel te hoog is.
Naast dat het startproblemen veroorzaakt, zal je benzineverbruik nu ook wel veel te hoog zijn.
Misschien moet je daar eerst eens naar laten kijken. Mogelijk is je startprobleem dan ook gelijk opgelost.

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

Ik denk dat hij te veel benzine krijgt. Brandstofverbruik is iderdaad te hoog. ik ga verder zoeken.

Ik verdenk de injectren.

Olie is ook zwart. Wodt het blok soms te warm? de tempratuurmeter blijft gewoon in het midden staan als hij warm is zoals normaal.

JdeP (5), 4 jaar geleden

[quote=DENNISTDi]Ik heb de tempratuursensor van het koelvloeistof gevonde. Koud geeft hij 0,95 ohm en bij warme motor 0.03.
Het lijkt er op de dat het niet aan de sensor ligt.[/quote]

Moet dit niet kilo-ohm zijn?

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

Geen idee.
Deze sensor is voor de meter op het daschbord.
Weet iemand of er ook nog een andere temperatuursensor op het blok zit? Die voor de koudregeling is.

En verder verdenk ik de sensor op het inlaatspruitstuk. als ik het goed heb is dit de mapsensor. Misschien is deze stuk wat een hoog verbruik van brandstof tot gevolg heeft.
Maar ik lees bij veel autos met de problemen niet start bij warme motor. hoge co en hoog verbruik dat het de tempratuursensor is die kapot is.

Er zit nog wel een sensor op het blok vlak naast de tempratuursensor voor de meter. Zit een raar stekkertje op die ik niet er af krijg. misschien is dit wel een andere tempratuursensor. Bij dit type charade zitten bepaalde stekken vast met klemmetjes. niet erg gemakkelijk om ze er af te krijgen. Moet het hele metalen pinnetje er af wippen voor dat de stekker er af wil. ook bij de stekkers van de injectoren.

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

hartelijk dank. Ik denk dat het die sensor is. Op het blok ziet hij er ook het zelfde uit als op de foto.

Hopelijk is het dat en kan ik weer rond rijden met deze fijne auto.

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

Ik heb een nieuwe koelvloeistfsensor besteld. 10euro.
En een nieuwe verdelerkap plus rotor 15euro.
de rotor zit roest aan.

Hoe kan ik de rotorer af krijgen? gewoon er af trekken?

JdeP (5), 4 jaar geleden

Heb je de koelvloeistofsensor doorgemeten?

Zover ik kan zien kan je de rotor er gewoon aftrekken.

Zie foto: https://www.autohausaz.com/pn/3331063B10


Succes

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

De rotor heb ik nu vervangen even stevig eraan trekken en hij komt los.

De temperatuur sensor heb ik nog niet. Ze hadden de verkeerde besteld. Morgen vroeg kan ik hem ophalen.

Ik heb hem niet getest. Ik denk dat het die sensor moet zijn.Ik kan hem later wel testen, maar nu zit hij er nog mooi een stukje in om het koelwater tegen te houden.
Moet ik de bij de nieuwe sensor ook het schroefdraad in tapen?

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

ik heb toch die watertemperatuur sensor even doorgemeten en hij geeft 035 ohm aan als het water kookt.
Lijkt me dat het dan toch niet aan de sensor ligt. die lijkt goed te zijn.

Kan het ook de mapsensor zijn. Hoe kan ik deze testen?

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

Er zit een sensor in het in;aat spruitstuk geschroefd.
Twee kleine kastjes (sensoren) zitten er tegen het schutbord en hier zitten de luchtslangetjes op aan gesloten.

Misschien is hier eentje van kapot. Ik kan wel op de sloop kijken. maar ik denk dat deze auto moeilijk te vinden is.

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

Ook verdenk ik de Katalysator.

Co was veels te hoog.

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

Ik heb net een apk monteur gesproken. Hij zei dat het of de koevloeistof sensor is of waarschijnlijk de injectoren.

tips (0) PRO, 4 jaar geleden

Klepspeling al gecontroleerd?

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

wat moet de klepspeling zijn?
Waarom zou dit de oorzaak kunnen zijn?

de auto loopt redelijk maar haperig. als ik constant 60 rij dan begint hij te bokken. Ik rij zo min mogelijk.

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

klepspeling heb ik gevonden moet bij warme motor25. 32 zijn.

ik ben op zoek naar ander injectoren . doe heb ik nog niet kunen vinden.

heb de bougie kabes vernieuwd.
bij hetspruitstuk met remreiniger gespoten om te kijken if de pakking lekt maar niks te vinden

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

kan het ook komen door een vervuilde tank?

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

hoe kan ik de retour leiding testen? misschien dat de retourklep regelklep niet goed werkt.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Als de retourleiding verstopt zou zijn, dan loopt de benzinedruk in de rail op.
Als de benzinedrukregelaar niet goed werkt, dan zal de druk in de rail meestal te laag zijn, heel soms is de druk dan te hoog.
Dus meten kan met een drukmeter (voor de drukregelaar).

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

kan de katalysator verstopt zitten?

kaleido 1 (1355) PRO, 4 jaar geleden

Nee niet echt , dan loopt hij koud ook niet.
Ik zou eens kijken wat er niet is als hij warm is , vonk of benzine .

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

Kan ik een keer proberen,

Waarom heeft deze twee soorten druk sensoren. eentje in het inlaatspruitstuk . De ander zit op een slangete aangesloten zit tegen het schutbord. Dat slangetje splits zich naar de branstofretour klep en het inlaatspruitstuk.

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

misschien is die ene sensor voor de temperatuur van de inlaatlucht in het spruitstuk

Ik zit te denke om onderdelen van een sloop charade af te schroeven.
Een galerij met regeldrukventiel.
Map sensor
en ook maar de inspuitventielen. Die heb ik laten testen die moeten goed zijn. De kleur van de ventielen zijn blauw. Op internet zijn ze nieuw groen.

De auto verbruikt te veel. te veel brandstof, te reik mengsel. De uitlaat is zwart van roet. de bougies zijn ook zwart.

kaleido 1 (1355) PRO, 4 jaar geleden

1 slangetje voor 2 doeleinden , 1 is de mapsensor en de andere de overdrukklep van de brandstofgalerij.
Teveel brandstof kan ook komen door een koelwatertemperatuursensor , die de besturing laat denken dat de motor koud is en dan veel teveel brandstof inspuit.

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

Deze koelwatertemperatuursensor heb ik al vervangen.

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

Hoe kan ik de lambda sensor testen?
Ik heb er een nieuwe op gezet. hoe kan ik het opmeten. zit maar een snoer aan.

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

Ik heb het volgende gedaan. Computer gewisseld, mapsensor gewisseld, inlaat schoongepoets, toevoeleiding en retour met lucht doorgeblazen.

Nu lijkt het er op dat de motor weer egaal loopt. Bij 60km/uur happert de motor niet meer. Ook heb ik 5 km gereden en hij start daarna weer.
Ik heb wel een kartonnetje voor de brandstof leidingen gedaan omdat ik dacht dat het bok te warm werd en daardoor de brandstof slangen ook waardoor de brandstof gaar koken.
Ik heb ook het koelwater afgetapt en slangen en doorgeblazen met de tuinslang. afgevuld met water.


Een tijdje geleden dacht ik ook dat de auto ook weer goed was want hij startte weer naar twee stops maar bij de derde stop bij een tankstation kon ik weer niet starten.

Morgen ga ik tanken en hem een uitproberen. ook zonder kartonnetje proberen.

Met mijn vorige Charade tankte ik e10 in Duitland.
Welke Benzinde kan ik het beste proberen? euro 95 of 98.

kaleido 1 (1355) PRO, 4 jaar geleden

Moet gewoon lopen op 95

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Vergeet je niet om het koelsysteem weer met antivries of koelvloeistof te vullen voor de winter?
Want anders kan de boel wel eens bevriezen.

De Charade is volgens Daihatsu nooit geschikt geweest voor E10.
Dus gewone euro 95 (E5) tanken. In b.v. Belgie of Frankrijk is dat niet meer te koop, dus daar euro 98 tanken.

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

Met de nieuwe computer doet hij het weer goed.
Ik heb even de oude computer aangsloten en hij begint dan weer te happeren en start niet.

Waarom gaat zo'n computer kapot? Of moet je na het vervangen van de lambda sonde de computer restten?

De computer zit rechts onder het dashbord kastje.

Ik zal er binnekort weer koelvloeistof in doen en nieuwe olie die is nu pikzwart.

Kosten waren in totaal 200euro. Het valt nog mee. duurste is het testen van de injectoren 106euro. Nu heb ik ook nieuwe bougies niewe onsteking en brandstofilter. hij kan er dan weer even tegen aan. ik wilde hem bijna na de sloop brengen. en er zit weer 2 jaar apk op (Duitskenteken).

Bedankt voor de antwoorden hier zo.

DENNISTDi (0), 4 jaar geleden

Computer was kapot. Kan gesloten worden hier.

Hans4040 (290) PRO, 4 jaar geleden

Mooi zo, bedankt voor de feedback.
Indien je geen e-mails meer wenst te ontvangen schrijf je dan uit door op de knop " geabonneerd" te klikken.
(bovenaan dit topic)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.