Renault LAGUNA: Moeite wegrijden 1ste versnelling

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: F3P B6, Motorinhoud (cc): 1998

Hallo,

Ik heb sinds enkele dagen een prachtige Renault Laguna I uit 1997 met een 2.0i motor.
Hij rijdt werkelijk fantastisch met slechts 140.000km op de teller, maar ik heb wel 1 aandachtspunt.

Wanneer ik weg rijd vanuit de 1ste versnelling gaat de motor 'schudden'. Dit schudden begint wanneer de koppeling half opgekomen is.
Hoe meer gas ik geef, hoe harder hij schudt en hoe minder gas ik geef, hoe minder hij schudt.
Stationair loopt hij gewoon netjes en tijdens het rijden gaat alles ook gewoon prima. Het gaat enkel om het wegrijden vanuit zijn 1.
Wegrijden vanuit zijn 2de versnelling geeft geen probleem.
Het speelt hierbij geen rol of de motor warm of koud is.

Nu heb ik zelf wel wat globale kennis van auto's, maar bij deze twijfel ik enorm of het nu de koppeling, drukgroep, versnellingsbak olie of lagers zijn.

Is hier iemand die dit probleem kent en hoe dit kan worden opgelost?

Alvast bedankt!

lbjakobs

Geplaatst door lbjakobs (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

kaleido 1 (1555) PRO, 4 jaar geleden

Dit wordt veroorzaakt door een koppeling die slecht behandeld is , de koppelingsplaat vliegwiel en drukgroep zullen brandplekken vertonen , het oppervlak ban deze componenten is daardoor niet meer mooi glad wat wisseling in aangrijpen tot gevolg heeft , stuiteren , er kan ook olie , door lekkage , op gekomen zijn , of hij is gewoon versleten, al met al lijkt mij dat vervanging de oplossing is , er is een optie de koppeling een keer flink laten slippen kan verbetering geven.

lbjakobs (0), 4 jaar geleden

Dus ik moet de koppelingsplaten, vliegwiel en drukgroep laten vervangen?
Dat brengt volgens mij best nog wel een kostenplaatje met zich mee ...

kaleido 1 (1555) PRO, 4 jaar geleden

Koppelingsplaat en drukgroep met druklager zondermeer , vliegwiel na inspectie.
Maar hoe erg is het , auto moet nog wel heel goed zijn , kosten overstijgen de waarde.
Zelf doen is een optie ?
Je kunt er ook mee leren leven , slappe motorsteunrubbers versterken de situatie .

lbjakobs (0), 4 jaar geleden

Tja... ik heb de auto voor 900 euro gekocht, dus eigenlijk mag ik niet klagen, maar het is wel vervelend.
Ik zal eens contact opnemen met de garage waar ik de auto heb gekocht. Eens kijken wat zij er eventueel aan willen doen al verwacht ik dat het niet veel zal zijn gezien het aanschafbedrag van de auto.

Bedankt zover.

lbjakobs (0), 4 jaar geleden

Het antwoordt van de garage waar ik de auto heb gekocht:

"Moet je gewoon beter koppelen. Want de koppeling en de motor hebben geen probleem, je moet gewoon beetje wennen aan het koppelen."

De auto heb ik gekocht bij RRR Abouna in Culemborg.

Dus.....

kaleido 1 (1555) PRO, 4 jaar geleden

Tja , gaat je dus niet helpen lijkt het , de keus is aan u , heeft u het niet gemerkt bij de testrit ?

lbjakobs (0), 4 jaar geleden

Bij de proefrit is het me inderdaad niet opgevallen.

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Probeer eerst wat Kaleido aangeeft.Koppeling laten slippen.Als dat helpt ,is dat probleem opgelost.Als het niet helpt zou ik voor dat je de koppeling laat vervangen(ongeveer 6 a 700)nagaan hoe de rest van de auto is b.v. wanneer is de distributie vervangen, remmen,banden ,algehele onderhoud etc. Is dat goed dan is een nieuwe koppeling wel verantwoord.Is dat niet goed,eventueel proberen bij de autozaak of je een andere auto kan krijgen, of je leert er mee leven.Koppeling rustig met weinig gas laten opkomen.
Ferry

lbjakobs (0), 4 jaar geleden

De onderhoud lijkt goed te zijn. Distributieriem is vervangen bij 120000 (nu 140xxx op de teller).
Banden, remmen, etc zien er goed uit en functioneert ook prima.
Koppeling even laten slippen zal ik inderdaad vanmiddag eens proberen om eens te kijken wat dat voor resultaat geeft.
De autozaak doet er in ieder geval niets aan. Die heb ik net nog even aan de telefoon gehad en hij blijft hoog bij laag volhouden dat de auto 100% goed was en neemt dan ook niet de tijd om het te controleren en neemt ook niet van mij aan dat de koppelingset mogelijk versleten is.

Heino4267 (205), 4 jaar geleden

Het is een beetje de vraag wat de oorzaak is en die kan je zelf het best beoordelen:
Als de auto schudt tijdens het optrekken, loopt de motor dan prima zoals het hoort?
- zo ja: zie hierboven qua oorzaken
- zo nee, dus de motor veroorzaakt het schudden doordat hij bv. niet op alle vier de cylinders loopt: laat de motor uitlezen en controleren wat de oorzaak van de uitval van 1 of meer cylinders is onder die omstandigheden.

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Zoals topicstarter aangeeft,loopt de motor goed.Het zit dus in de koppeling zelf.Het kan iets eenvoudig zijn.Ik heb eens een Citroen picasso gehad waarbij ook de koppeling trilde.Het was het druklager.Het zal duidelijk zijn,dat dan toch alles is vervangen.
Ferry

ronny503 (0), 4 jaar geleden

Als de koppeling versleten zou zijn dan gaat de koppeling bij wegrijden in de eerste versnelling slippen omdat dan de meeste kracht van de motor naar de wielen wordt overgebracht. Het motortoerental loopt bij gas geven wel op maar wegrijden gaat moeizaam. In dit geval vertoond de motor een soort van schudden als er van uit de eerste versnelling weggereden wordt en dat duidt er op dat de koppeling niet op het juiste moment aangrijpt. Het kan ook aan de koppelingskabel te wijten zijn want als die al zelf stellend bij deze auto is dan kan het stelmechanisme gaan haperen.

lbjakobs (0), 4 jaar geleden

Ik heb inmiddels uitgebreid getest of de koppeling versleten is door bijvoorbeeld in een hoge versnelling te rijden met lage snelheid en dan vol gas te geven. Wanneer het toerental dan niet evenredig stijgt met de snelheid is de koppeling defect. Dit is echter niet het geval. Ik reed 40 in de 4de versnelling en op het moment dat ik vol gas gaf liep het toerental keurig gelijk omhoog met de snelheid.
In alle andere versnellingen slipt de koppeling ook niet.
Daarnaast heb ik getest of de auto zichzelf vooruit rolt bij het langzaam laten opkomen van de koppeling zonder gas te geven en ook dit gaat goed.
Wat ik nu wel heb gemerkt is als ik eerst gas geef (tot +/- 3000rpm, even kort) en dan de koppeling wat sneller laat opkomen in de 1ste versnelling dat het probleem dan totaal niet optreedt en ik dus normaal kan wegrijden.
Dus even "vrooeemm" en dan koppeling wat sneller los laten. (Niet makkelijk te verwoorden :) ).
Al met al lijkt er in ieder geval geen groot defect te zijn.

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Verder niets aan doen en lekker rijden .Veel succes.
Ferry

lbjakobs (0), 4 jaar geleden

Ik sluit hiermee dit topic en beschouw het vooralsnog als 'niet defect'.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips!

kaleido 1 (1555) PRO, 4 jaar geleden

Bedankt voor de feedback,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.