Skoda Fabia 2012: Storingscode P246E knipperend lampje gloeispiraal

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Diesel, Motorcode: CFW, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 55

Hallo,

Sinds vanochtend heb ik een storing in mijn Skoda Fabia 1,2 TDI Greenline. Direct na de koude start begon het oranje gloeispiraal lampje te knipperen. Ik heb vervolgens de auto uitgelezen met VCDS en dat gaf de volgende foutmelding:

16975 Exhaust Gas Temperature Sensor 4 Bank 1
P246E 00 {191} Electrical Malfunction

Iets verdop in de VCDS tekst van de foutmelding staat dat de gemeten waarde van sensor 4: 1000 oC is, terwijl de overige sensoren ongeveer de omgevingstemperatuur aangeven (ca. 16 oC). Het lijkt er dus op dat deze sensor defect is.

Weet iemand waar deze sensor zit en wat de code van deze sensor is ? En is deze makkelijk te vervangen ?

Alvast erg bedankt voor jullie reacties !!

Kevermotor

Geplaatst door Kevermotor (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Fabia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

BreejKC (0), 4 jaar geleden

https://workshop-manuals.com/skoda/fabia...

Is de link naar de Workshop manuals van Skoda die online staan. Misschien dat deze link u verder helpt.
Links in deze Workshop Manuals staat een zoekveld. Daar kunt u willekeurig intypen wat u zoekt en voor de diverse SKODA modellen krijgt u dan hits in het grote rechter veld.

Kevermotor (0), 4 jaar geleden

Erg bedankt voor je reactie en de link, hier kan ik wat mee !

Ik zie hier ook de code van sensor 4 staan (G648) en de positie van de stekker. Onder "exhaust" staan instructies om deze sensor te vervangen.

Nu eerst even testen of deze sensor inderdaad defect is.

BreejKC (0), 4 jaar geleden

Heel veel succes ermee. Hoop dat je de oplossing gevonden hebt.

Kevermotor (0), 4 jaar geleden

Hoe ik verder ben gegaan.

Gisteren eerst de temperatuur sensoren in het uitlaat systeem uitgelezen met VCDS en met elkaar vergeleken. Sensor 4 bleef maar "vreemde" en "niet logische" waarden geven die afweken van de overige 2 in het uitlaatsysteem.

Vervolgens de oranje kleurige stekker losgemaakt (zit tegen het schutbord) en dat resulteerde in dezelfde foutcode P246. Daarmee wist ik dus zeker dat sensor 4 (G648) de oorspronkelijke foutmelding gaf. Bij mijn automaterialen handel vervolgens een nieuwe sensor G648 besteld, tyoe Febi 100848.

Deze sensor was vandaag binnen en dus kon ik aan de slag met de vervanging. Sensor 4 zit in de uitlaat direct na de katalysator/roetfilter en voor het flexibele stuk, en is alleen vanaf de onderzijde van de auto bereikbaar. Je kunt er niet goed bij, maar met een zgn. haakse kraaiepoot sleutel SW 17 kon ik na een paar pogingen toch de wartel van de sensor lossen en na het losnemen van de oranje stekker de sensor via de motorruimte compleet met kabel uitnemen. Vervolgens een nieuwe sensor geplaatst en aangesloten.

Foutcodes gewist, de motor gestart, en de foutmeldingen bleven weg. De temperatuur sensoren opnieuw met VCDS uitgelezen, en nu gaf sensor 4 logische en plausibele waarden. Probleem is dus opgelost !

Erg bedankt voor jullie hulp om dit probleem op te lossen !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.