Peugeot 206: Koelsysteem komt niet op druk, koelvloeistof verdwijnt?!

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: RFN, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Hallo allen,

Onze 206 cc uit 2003 met 110k op de teller heeft een vreemd probleempje. Bij de laatste beurt is aangegeven dat er een beetje koelvloeistof is bijgevuld, op zich niks ernstigs.

Gisteren tijdens de tijdelijke check-up door mijzelf kwam ik erachter dat er geen koelvloeistof meer in het expansievaatje zat. Best wel even schrikken, omdat ik niet geheel zeker wist welke vloeistof de garage heeft gebruikt heb ik dit voor nood bijgevuld met demi water.

Vervolgens een stukje gaan rijden, waarna het vaatje keurig vol bleef zitten. Er is alleen één merkwaardig ding wat me zorgen baart. Het systeem komt niet op druk! De slangen worden niet hard, er is geen druk ontwikkeling in het expansievat. En de auto gebruik blijkbaar iets minder dan 900 ml koelvloeistof op 5000 km.

Even de feiten op een rijtje:

- Expansie vat leeg na 5000 km, bijgevuld met 900 ml demiwater.
- Auto komt goed op temperatuur, tijdens rijden op 90 graden, stilstaand gas gevend op ongeveer 100. De ventilator slaat dan ook keurig aan.
- Koelslangen blijven zacht, nergens drukopbouw. ( ook niet met kachel aan of uit)
- Verwarming functioneert correct.
- Olie temperatuur komt op mag 95/100 graden.
- Oliedop + peilstok olie compleet schoon.
- Geen zichtbare uitlaatgassen, ook niet bij koude start.
- Koelvloeistof bruin van kleur.

Wie oh wie kan mij tips geven, kent het problemen of mij helpen voordat ik weer naar die dure garage ga?

Alvast bedankt!

euroide

Geplaatst door euroide (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

kaleido 1 (1620) PRO, 4 jaar geleden

Niet op druk komen kan komen door een defecte dop , hierdoor kan hij dus ook vloeistof verliezen, een nieuwe dop kost de wereld niet , dat is het enige onderdeel dat de druk in het systeem regelt.

Highway (120) PRO, 4 jaar geleden

laat het koelsysteem ook eens afpersen. Hoe weet je dat je koelsysteem niet op druk komt?

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.