Ford GALAXY: Probleem met de automatisch versnellingbak

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: E5SB, Motorinhoud (cc): 2300, Vermogen (kw): 103

Net vandaag ging het lampje branden van de motor/versnellingbak op de dashboard. En als ik van de parkeer stand naar de Drive positie kees, krijg ik een soort "bong" te horen van de bak. Tijdens het rijden gaat de voertuig gewoon soepel op de weg. Het lampje blijft branden. Ik heb geprobeerd om het voertuid te starten met de pook in de Neutral positie en dan als de motor draait en ik van Neutraal naar Drive kies, hoor ik niets.

Ik rijd gisteren ±100km zonder enige probleem of waarschuwing en alleen vandaag zag ik het lampje branden op het dashboard. Het gaat op het model 2005 tot en met mei 2006 (later kwam de nieuwste versie)
Ik durf niet verder te rijden om geen extra schade te creëren en ook niet in een gevaarlijke stand te komen.
wat zou het probleem kunnen zijn (oliepeil te laag in de versnellingsbak of erger)?

FD_Galaxy

Geplaatst door FD_Galaxy (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Galaxy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

ferdinand (0), 4 jaar geleden

Oliepeil kan je toch zelf meten? Wanneer is hij voor het laatst ververst incl. filter.
Ferry

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Met een brandende foutlamp zou ik eerst de foutcodes laten uitlezen van de motor en de bak.
Dit dient wel met Ford dealer (of gelijkwaardige) apparatuur te gebeuren.
Met een algemene EOBD lezer loop jet het risico dat ofwel de motor wordt uitgelezen ofwel de versnellingsbak, maar nooit allebei tegelijk. Foutje van Ford, de Ford motor gebruikt een Ford methode om te communiceren (SAE J1850 PWM), terwijl de bak van VW is en ISO 9141 of ISO 14230 gebruikt om te communiceren (de zogenaamde K-lijn).

FD_Galaxy (0), 4 jaar geleden

@Ferdinand: Klopt maar die doe ik nooit zelf. De wagen krijg altijd de geplande service bij de garage en dan hoop ik dat ze de test/controle doen als nodig is. Nu kan ik zelf niets doen want de wagen ziet vast in België. Na contact met de ANWB heeft een expert besloten om de auto deze week te gaan repatriëren naar Nederland (Ford garage in de buurt). Niet meer mee rijden was de advies om meer schade te voorkomen. Tussendoor zijn we zelf in Nederland terug gekomen.

FD_Galaxy (0), 4 jaar geleden

@oldford: toen het probleem uitstond, zijn wij naar de lokale Ford garage geweest. Tot onze verbazing, op zaterdag leveren geen service. Ook om 10:00 s ‘ochtend. Wij zouden moeten wachten tot maandag.
Daarvoor en als alternatieve zijn wij naar de lokale “Auto 5 vestiging” geweest (3km verder, een soort Kwik-Fit), en daar hebben zij de foutcode kunnen lezen (wel met een Bosch technische tablet/computer). De resultaat was dat zij konden de probleem niet oplossen en dat wij moesten naar Ford (€30.00 om 5mn testen!, maar ja.)
De diagnose referentie was:
“code 9348, omschrijving: Optie elektronische diagnose tijdens olieverversing of onderhoud”. Dat zegt me niets.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Die code 9348 lijkt mij eerder een code van werkzaamheden dan een foutcode.
Het zegt mij ook verder niets wat er wel of niet aan de hand is.

De prijs vind ik keurig, wij zelf rekenen 35 euro ex btw voor uitlezen.
Je moet niet vergeten dat er wl een flink bedrag is geinvesteerd in die Bosch tester en mogelijk bijbehorende opleidingen.

FD_Galaxy (0), 4 jaar geleden

@oldford: bedankt voor uw snelle reactie. Wat betreft de code, ben ik helemaal mee eens. Ik heb tussendoor via de web alle mogelijke fout codes kunnen krijgen en het bevestigd het.
En wat betreft de kost, daar heb ik inderdaad geen probleem met het bedrag. Meer door het feit dat ik niet de reële code en diagnostisch fout kreeg.
Als ik nu naar de lokale Ford garage gaat, zullen zij weer het testen en dan ik twee keer betalen. Jammer.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Dat 2e keer uitlezen is niet te voorkomen. Ik doe dat ook want ik heb wat dat betreft leergeld betaald.
De goede niet te na gesproken, maar soms wordt je door de klant volledig op het verkeerde been gezet.

Zelfs als een klant een uitdraai van een dealer heeft, lees ik nog steeds uit.
Want uitlezen is meer dan alleen maar de foutcodes bekijken. Het gaat vaak ook om de waardes van signalen.
Zelfs al staan die waardes op een uitdraai, dan zie je een moment-opname, niet wat er gebeurd bij gas geven, gas los laten, etc., etc.

FD_Galaxy (0), 4 jaar geleden

Duidelijk!
Wat mijn probleem is, is wat ga ik doen als de reparatie van de versnellingsbak in de duizend euro's uitkomt. Gisteren op de web geweest en als ik zie wat men krijgt / moet betalen voor een Ford Galaxy van 2005/2006 (ook met minder dan 115,000 km's), toen werd ik heel slecht verrast. De wagon rijdt tot nu toe heel goed, en zonder veel reparatie kosten (behalve banden en uitlaat begin van de jaar).

Heino4267 (110), 4 jaar geleden

Doe nou eens eerst het volgende:
- trek de peilstok van je versnellingsbak eruit (bij mij is die geel en zit die tegen het schutbord aan), veeg hem af en bekijk de peilstok goed.
Je ziet daar een gearceerd gedeelte wat min-max aangeeft en rechts daarvan en hele tekst met aanwijzingen onder welke omstandigheden je de olie moet peilen.
(Bij mij is dat met warme versnellingsbak en met de motor stationair draaiend in P.)
- zorg voor de genoemde omstandigheden en peil tweemaal de olie in de bak. Dus peilstok eruit, afvegen, terug erin, even wachten en eruit trekken en aflezen.
Waar staat het peil ergens tussen min en max?
- bekijk en ruik meteen de versnellingsbakolie.
Die olie moet doorzichtig vuurrood zijn, dan is alles goed.
Is de olie bruin van kleur zonder rood erin maar wel nog doorzichtig? Dan zou je kunnen nadenken over een olie spoeling.
Is de olie zwart, ondoorzichtig en hij ruikt verbrand? Dan is een versnellingsbakrevisie dichtbij.

Dit kost je allemaal niets en is zelf gemakkelijk uit te voeren.
Je verkrijgt ermee een indicatie van de toestand van je versnellingsbak.

(Mijn Mondeo 2.0 automaat van 2001 heeft mogelijk dezelfde versnellingsbak en heeft nu bijna 230.000 km gereden. Ik had bruine olie en heb 20.000 km geleden een spoeling laten uitvoeren. Daarna schakelde de bak een stuk soepeler.)

FD_Galaxy (0), 4 jaar geleden

@Heino4267: eerst sorry voor het laat antwoord. Ik kan de test zelf niet doen want de auto is gerepatrieerd op dinsdag 09 om 19:30 door de ANWB. Het is wel vandaag de 15de bij de lokale Ford garage geleverd (na mijn melding op zaterdag 06). Daar ben ik niet blij en heb meteen een klacht ingediend want dat was niet zo besproken en het staat ook niet op de polis. De Logistieke dienst verzameld een minimaal aantal auto's voor een goedkoper vervoer naar een bepaalde locaties. Als ik dat wist, had ik zelf iets kunnen regelen (de auto was vast bij minder dan 90km van thuis).
Tussendoor heeft de lokale Ford garage de auto kunnen controleren. Zij zagen de brandende lamp op het dashboard, hebben de computer gekoppeld en de code die uitkwam gaaf hun het idee om een reset te regelen. Na de reset was de lampje uit en de koppeling ging 'up en down' zonder enige probleem. Ook het rijden met de auto ging zonder probleem. Ze gaan de auto nog morgen opnieuw proberen/controleren en kijken wat gebeurt. Ze denken dat niets is verkeerd want als een onderdelen kapot zou zijn, een reset en testen zou de probleem niet veranderen. Daar heb ik zelf geen kennis ervan. Tussendoor heb ik gevraagd om de oliepeil en kwaliteit van de versnellingsbak te controleren.

FD_Galaxy (0), 4 jaar geleden

@iederen: hartstikke bedankt voor alle jullie hulp, dit is wel een toffe forum, ook als het niet altijd een oplossing kan bieden.
Alleen maar het probleem kunnen melden en reacties van jullie te ontvangen geven mij een goed gevoel.
Ik wilde het gewoon melden en zal zeker jullie op de hoogte houden.

ferdinand (0), 4 jaar geleden

Koppeling ging up en down? Waar hebben we het over?
Ferry

FD_Galaxy (0), 4 jaar geleden

@ferdinand: sorry! ik bedoel dat de pook ging weer zonder probleem vanaf de Parkeer stand naar alle andere positie (D, xxx) en Terug.

FD_Galaxy (0), 4 jaar geleden

@oldford en anderen: vandaag kan ik de Galaxy weer gaan halen. Zoals ik het zei hierboven, zij hebben de auto twee dagen kunnen testen (thuis gaan en weer naar de garage s'ochtend) en het probleem is niet meer terug gekomen. Zij geven aan, dat waarschijnlijk een computer storing is geweest die de probleem veroorzaakt heeft (een beetje raar voor mij dat een elektronische fout kan een mechanische probleem creëren maar daar ik ben niet specialist in)
En zoals ik vroeg, wat betreft de versnellingsbak olie controleren (en verversen als het nodig zou zijn) hebben ze niet echt gedaan: zij hebben gecontroleerd op lekkage en er was niets te merken. Daarom concludeerde ze dat geen probleem is. Weer ben ik hier niet specialist.
We gaan de auto vandaag halen en hopelijk zal het goed zijn. We waren echt bang voor een flinke probleem en kostenpost.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Tja, de uitspraak "een computer storing is geweest die de probleem veroorzaakt heeft" is voor mij synoniem met "we weten het niet". Computers veroorzaken niet zomaar storingen. Is er echt iets defect in de computer dan moet die ofwel gerepareerd worden dan wel vervangen worden. Blijft over defecte sensoren en/of kabel problemen. Ook die verdwijnen niet zo maar.

De volgende keer dat de versnellingsbak zo'n probleem heeft kun je ook een specialist proberen in automatische bakken.
Bijvoorbeeld autrans heeft een behoorlijk goed naam.

FD_Galaxy (0), 4 jaar geleden

@oldford: Goed gezien. Toen ik bij de garage was en heb gevraagd voor meer uitleg, gaven ze zelf dat zij niet konden begrepen wat de echte probleem was!. Zelf heb ik ook gezegd dat ik raar vond dat een storing in de elektronica een echte mechanische storing (de pook werd echt zwaarder om te verplaatsen van de P naar R/D posities) kon veroorzaken (was ook de zelfde reactie van hun).
De fout codes P1700 en P1900 geven allen maar "Automaat storing". Ook toen ik vroeg of zij de oliepeil / kwaliteit hadden gecontroleerd was het antwoord: niet nodig.
In ieder geval, de auto rijd echt prima toen ik vanuit de garage naar huis reed (±6/7 km).
Ik hoop nu dat alles zo blijft. Reparatie/controle kost: €102,00.
Ik zal zeker kijken naar Autrans op Internet.

Heino4267 (110), 4 jaar geleden

En als je even terugleest kan je jouw vraag aan de garage (over de transmissieolie) zelf gratis beantwoorden.

FD_Galaxy (0), 4 jaar geleden

Hallo iedereen, vandaag ben ik weer in de probleem. Na ±5/6 weken zonder enige probleem met de versnellingsbak/ dashboard lampje, is het weer begonnen. Deze week kwam de brandende lamp weer vast op het dashboard. Meteen zijn wij donderdag middag naar de lokale Ford garage geweest, dan hebben zij weer de test gedaan met de computer maar deze keer met de zelfde procedure ging het reset niet. Lampje blijf brandend. De manager zei toen zelf dat ze weten niet meer wat te doen, en toen ik vroeg of zij de oliepeil wilden controleren hebben zij het afgezegd . De man zei dat zei dit niet in huis doen en dat voor automatische versnellingsbak sturen ze de klant naar andere specialisten. Zij hebben zelf contact gehad met een zak in Lunteren (Autrans?), die toen dachten dat geen mechanische probleem, zoals tandwielen b.v, zou kunnen zijn door het feit dat wij kunnen rijden met de auto. Ze denken meer op een elektronische defect van de versnellingsbak . Kosten indicatie zou tussen de €1.900 en ±2.500 kunnen lopen. Wat een kost voor een printplaat te vervangen. Wij weten weer niet meer wat te doen. Wagen is in prima staat, uit 2006 en 124.000km gereden. Hij bevalt ons nog steeds heel goed.

FD_Galaxy (0), 4 jaar geleden

De vraag is nu wat te doen: of het wagen laten repareren of een andere gaan kopen. probleem is dat de MPV type was voor ons perfect maar niemand maakt het nog steeds. Of de SUV type (te klein) of grotere busje. Ter info, zelfs rij ik niet meer (gehandicapte ), en mijn vrouw heeft geen zin om in een grotere wagen te rijden. In de Galaxy kunnen wij flink vervoeren, van wasmachine, koelkasten en ook een scootmobiel, toch blijf hij redelijk qua buiten maten.

ferdinand (0), 4 jaar geleden

Zet je vraag eens op "Mijn Garage".Dan krijg je een aantal offertes.Wellicht valt het mee.
Ferry

FD_Galaxy (0), 4 jaar geleden

@Ferry: had ik gedaan. Probleem is dat een complexe situatie zoals storing van een automatische versnellingsbak (voor Ford Galaxy) kun je niet uitzoeken. Wel standaard check-up en algemene reparaties.

Heino4267 (110), 4 jaar geleden

- je hebt nog steeds niets gedaan met de vraag over het peil en kwaliteit van de automaatolie
- met problemen met een automatische versnellingsbak ga je niet naar een dealer (want die hebben daar te weinig ervaring mee), maar naar een specialist in automatische versnellingsbakken. Die kunnen meestal snel een diagnose stellen, vertellen wat er hoogstwaarschijnlijk aan de hand is en wat de oplossing zou kunnen zijn. Dan weet je meteen waar je aan toe bent.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.