Dacia LOGAN: Storingsmelding verwarming lambdasonde

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K7M F7, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 64

Mijn motormanagementlamje brandt sinds enige dagen en bij het uitlezen krijg ik als code P0135. De voorverwarming van de lambdasonde, ik neem aan de sonde die onder de motorkap zit. Deze sonde is enige maanden geleden vervangen, waarna er verder niets aan de hand was. Ik heb de sonde doorgemeten en de weerstand van het verwarmingselement was 6 ohm. Ik kan geen defecte zekering vinden, ik heb daarbij eerst gekeken naar de zekeringen die onder de motorkap zitten. Is iemand bekend met dit probleem? Aan het lopen van de motor, ook na de start, merk ik verder niets bijzonders.

hahor

Geplaatst door hahor (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Dacia LOGAN? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Is er een originele sonde gebruikt? (Of op zijn minst hetzelfde merk als er in zat.)

hahor (0), 4 jaar geleden

Nee, er is Lambdasonde type FAE 77469 geplaatst, waarvan ik de draden aan de originele stekker heb gesoldeerd. Deze lambdasonde is volgens de info passend voor Renault/Dacia. Ik heb hier ook aan gedacht, maar de lambdasonde is in maart (ongeveer 4 maanden geleden) geplaatst en werkte toen zonder problemen.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Je hebt ook een lambdasonde NA de kat zitten. Meet daar eens de weerstand van de verwarming, dan weet je meer.
Zit die weerstand in de buurt van de weerstand van de voorste sonde, meet dan eens of er 12 volt aankomt bij de voorste sonde.

Als nu de foutcode wordt gewist: hoe lang duurt het dan voordat deze terug komt?

hahor (0), 4 jaar geleden

Ik zal de weerstand van de sonde na de kat eens meten. Ik heb het lampje gereset en daarna bleef het de hele rit uit. Nadat de auto een halve dag had gestaan en ik hem startte, brandde het lampje weer.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Toen je het lampje gereset hebt, was de motor (uitlaat) toen warm?
Zo ja, dan gebeurt het dus kennelijk bij de koude start. Daar is de verwarming ook het meeste nodig.

Als de foutcode weer staat, kun je dan Freeze Frame data uitlezen?
Misschien dat de data daar nog iets kan verhelderen.

hahor (0), 4 jaar geleden

Bij opnieuw nameten van het verwarmingselement bleek deze toch defect. Na vervanging is het probleem opgelost.

hahor (0), 4 jaar geleden

Eerder brandde het lampje ook met dezelfde storingsmelding en was de weerstand 6 ohm. Mogelijk toen nog een ander probleem?.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Geen idee of het een ander probleem was. Als ik moet gokken, dan zeg ik, Nee.
Maar zekerheid krijg je door weerstand van een originele sensor te meten.

Wat was de weerstand van de sensor die er nu in ging?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dacia LOGAN of stel zelf een nieuwe vraag.