Seat IBIZA: Auto valt volledig uit tijdens rijden

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CFW, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 55

Beste Forum leden,

Wij hebben sinds enkele maanden een Seat Ibizia 1.2TDI Copa uit 2012 (5 deurs).
Fijne wagen, rijdt zuinig en comfortabel, echte heeft hij sinds enkele weken een rare storingen

Soms valt hij tijdens het rijden spontaan uit.
De motor valt uit, het dashboard valt weg (helemaal donker, ook het klokje) en ook de zaken zoals de autoradio vallen uit.

Bij de garage is hij uitgelezen, toen kwamen er diverse storingen naar boven, allemaal gerelateerd aan iets elektrisch.
Een van de storingen was onderspanning/overspanning.
Garage twijfelde aan de massa kabel van de Accu naar het chassis, deze is massief, of in iedergeval heel stevig. Echter was deze makkelijk te bewegen waardoor men dacht aan een kabel breuk.

Kabel vervangen, en sindsdien heeft hij prima gedaan tot afgelopen weekend.
Weer tijdens het rijden valt alles uit.

Na het uitvallen kun je hem starten, maar dan gaat hij (de motor) continue aan/uit aan/uit. Dit is op te lossen door het contact uit te zetten, een tijdje te wachten, Auto starten en het start/stop systeem uit te zetten. En meestal rijdt hij daarna gewoon weer.

Gezien de vakantie van onze garagehouder, (en die van ons met een andere auto) zijn we er nog niet verder in gedoken.
Maar om alvast wat speurwerk te doen voor na onze vakanties heb ik dit topic geopend.

Hopelijk kan iemand ons in de juiste richting sturen, zijn er nog vragen dan hoor ik het graag.

thasteef

Geplaatst door thasteef (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

kaleido 1 (945) PRO, 4 jaar geleden

Lijlt toch op een onderbreking in voeding of massa , alle verbindingen op de accuklemmen zijn in orde .?

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Wat waren al die storingen? Liefst exacte tekst en/of het nummer.

thasteef (0), 4 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Lijlt toch op een onderbreking in voeding of massa , alle verbindingen op de accuklemmen zijn in orde .?[/quote]

Alle aansluitingen op de accu, en er boven op zijn goed.
Niks zit los, of gesmolten of dergelijke.
De massa kabel van de accu naar het chassis is vervangen daar twijfelde we over, helaas geen effect.

Heb me laten vertellen dat er onder de accu nog ergens een massa kabel van chassis naar motorblok zit?
Zo ver zijn we nog niet geweest.


[quote=oldford]Wat waren al die storingen? Liefst exacte tekst en/of het nummer.[/quote]
Dat antwoord moet ik je voor nu schuldig blijven.
Maar ga ik navragen bij mijn garage, dat kan i.v.m. vakantie wel even duren helaas.



Ik rij er nu alweer 5 dagen probleem loos mee rond.

thasteef (0), 4 jaar geleden

In verband met vakantie en dergelijke heeft het probleem even op zich laten wachten.
Voordeel van meerdere wagens voor de deur is dat je de andere gewoon meeneemt op vakantie.

Ik kreeg de tip van een Seat monteur, met dezelfde wagen om het hoofdstroom relais te vervangen.
Deze zit onder het dashboard achter de zekeringkast, in mijn geval links onder (53).

Ik heb het relais gecontroleerd, zat wat losjes in zijn houders, slecht contact?
Heb de klemmetjes wat strakker gezet, en voor de zekerheid het relais vervangen voor een nieuw exemplaar.

Begin deze week bij de garage geweest, hij heeft de lijst met storingen gereset.
de storingen waren weer anders dan de vorige keer, maar bij mogelijke oorzaken stond bij 3 van de 4 storingen het hoofdstroom relais vermeld.

Nu volgende week eens kijken of er weer storingen in de lijst staan of dat het opgelost is?!
Mocht er meer info zijn zal ik het hier even posten!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.