Mitsubishi Grandis: Lege accu, lekstroom over zekering 22, ECU

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 2400, Vermogen (kw): 125

De afgelopen week heb ik 2 keer een lege accu gehad. Alvorens de accu te vervangen heb ik deze laten testen, resultaat: startvermogen zeer goed, Last spanning 9,7 Volt.

Ik heb nu de multimeter tussen minpool en minkabel geplaatst en meet een stroom van ca. 0,9 A. Bij het een voor een verwijderen /terugplaatsen van de zekeringen valt de stroom weg bij het trekken van zekering 22: ECU.
Tot zover, vanaf dit punt weet ik niet wat aan te vangen, duidt dit op een defecte ECU (wat doet deze exact), of zit er meer achter deze zekering?
Voor nu neem ik de zekering maar los, zolang deze stilstaat, maar ik wil dit natuurlijk graag opgelost hebben. Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet vervolgen?
Ter kennisgeving, tot vorige week nooit problemen gehad, de auto wordt vaak voor korte (boodschap) ritten gebruikt en staat tussentijds vaak een week stil, zonder probleem. Nu staan er op de camping met de caravan, het trekken van de caravan is het enige afwijkende in het gebruik, kan dit op enige manier verband houden?

Renkoo

Geplaatst door Renkoo (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Grandis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Siem Bijman (140) PRO, 4 jaar geleden

Is een lastig probleem hoor en ik ga er vanuit dat de caravan nu is losgekoppeld?

Het kan zijn dat het via de trekhaakdoos gaat want daar zit een constante voeding in en het kan zijn dat je het daar moet zoeken. BV een interne lekstroom in de trekhaakdoos.

Maar allereerst moet je ervoor zorgen dat de ECU in rust is voor je de lekstroom gaat meten. De ECU zet namelijk verschillende componenten na verloop van tijd pas uit.

Zet de auto uit en laat hem gerust 20 minuten in rust en als je dan nog 0,9 A meet dan zou je aan de ECU kunnen voelen of deze ook warm is. Zoja, dan is dat wel verdacht.

Maar als er een component blijft hangen die aangestuurd wordt door de ECU dan kun je de ECU wel vervangen, maar dan heb je kans dat je verkeerde been bent gebracht.

Renkoo (0), 4 jaar geleden

Dank Siem. Inderdaad de contactdoos heb ik ook aan gedacht, een eerste snelle visuele inspectie gaf mij geen nieuwe inzichten. Op zich heeft de auto langere tijd in rust gestaan, zij het met af en toe het loshalen en terugdrukken van de zekering. Nuttige info zover. Vanavond zal ik de contactdoos aan een uitgebreidere inspectie onderwerpen en de auto langere tijd met ingestoken zekering laten staan alvorens weer te meten. Wordt vervolgd.

Renkoo (0), 4 jaar geleden

Vanavond de contactdoos verwijderd en alle losse kabeleinden elkaar niet laten raken. Op dat moment had ik nog steeds de lekstroom. Tussentijdse conclusie: hier zit het probleem dus niet. Dacht ik? Gehele contactdoos gereinigd, was wel vettig /vochtig, mogelijk oude WD40 ofzo. Daarna alles weer aangesloten en gemonteerd. Tussentijds heb ik de multimeter omgezet om te kijken hoeveel spanning de accu had. Daarna weer terug gezet op stroom meten en prompt kan ik geen lekstroom meer vinden. Paar keer overdacht wat ik eventueel anders de dan voorheen, maar ik kan het niet ontdekken. Maar weer even aanzien of het probleem blijft bestaan.

Siem Bijman (140) PRO, 4 jaar geleden

Ben benieuwd. Kan best een relais zijn geweest die bleef hangen.

Renkoo (0), 4 jaar geleden

Vanavond nog eens kijken, gisteravond 12,66 V, vanmorgen toch nog maar 11,9 V. Blijkbaar toch ergens een meetfout. 😒

Hans4040 (310) PRO, 4 jaar geleden

Type aangepast.

Forum admin.

Renkoo (0), 4 jaar geleden

Hartelijk dank Hans4040.

'Eindelijk' terug van vakantie en de vakantie doorgekomen door iedere keer de zekering te trekken. Gisteren heb ik de foutcodes kunnen uitlezen en ik heb code P0155 en P0421 voor staan.
Als ik hier kijk: https://www.obd-codes.com/p0421 dan lijkt P0421 (Warm up catalyst efficiency below threshold) een gevolg van P0155 (O2 sensor heater circuit malfunction B2S1).
Kijk ik naar de eerst genoemde code op https://www.obd-codes.com/p0155 dan zou er blijkbaar sprake kunnen zijn van kortsluiting in de O2-sensor, bank 2.

A code P0155 may mean that one or more of the following has happened:
- O2 Heater element resistance is high
- Internal short or open in the heater element
- O2 heater circuit wiring high resistance
- open or short to ground in the wiring harness

Kan iemand mij vertellen waar ik deze bewuste sensor kan vinden bij de Grandis?
Ik begrijp inmiddels dat bank 2 de kant is die het verste weg is van cilinder 1, maar welke is cilinder 1?
Vraag 2: hoe kan ik de sensor doormeten?

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

De 2.4 is een 4-cylindere motor. Bank 1 is cylinder 1 en 4 (de buitenste 2).
Bank 2 is cylinder 2 en 3 (de middelste 2).

P0155 is een foutmelding op lambdasonde 1, bank 2 (dat is de lambdasonde in het uitlaatspruitstuk met cylinder 2 & 3).
Amerikaanse sites geven graag lambdasondes de schuld van foutmeldingen op de katalysator werking.
Ik geloof daar niet zo in. In Europa is de boel iets minder kritisch afgesteld dan in Amerika (godzijdank).

Misschien heb je mazzel na de reparatie van die defecte verwarming van lambdasonde 1, bank 2 en werkt de voorkat weer.

Heb je last van olieverbruik? Zo ja, hoeveel?
Klopt je bouwjaar wel? Ik dacht dat de Grandis pas in 2003 werd geintroduceerd.

Hans4040 (310) PRO, 4 jaar geleden

[quote=oldford]
Klopt je bouwjaar wel? Ik dacht dat de Grandis pas in 2003 werd geintroduceerd.[/quote]

Inderdaad,
hij werd gelanceerd op 14 mei 2003

Vermeld even het juiste bouwjaar, of kenteken, dan kan ik het aanpassen.

JdeP (5), 4 jaar geleden

Er zit idd meer 'achter' zekering 22.

Misschien blijft er ergens een lampje branden.(?)

Zie:

https://zinref.ru/avtomobili/Mitsubishi/...

https://zinref.ru/avtomobili/Mitsubishi/...


Succes

Renkoo (0), 4 jaar geleden

Scherp Oldford. Inderdaad, ik heb me vergist, mede door het chassisnummer, daarin staat 2001. Bouwjaar is echter 2006, kenteken 85-ST-BN.

Inmiddels neem ik wel weer een lekstroom waar, blijkbaar heb ik de zekering van mijn andere multimeter laten doorpiepen. Alle 4 de O2-metingen los gehad, maar de lekstroom blijft. Dat is dan blijkbaar niet het probleem, of wellicht ergens eerder in het circuit vóór de sensoren(?).
Weet iemand waar de bedrading van de metingen weer uit de kabelboom moet opduiken?
Olie heeft de auto niet verbruikt, staat nog netjes op niveau.

Ik zal aansluitend eens de schema's van JdeP doornemen, kijken of ik daar wijzer mee word. Er branden geen vreemde lampjes in ieder geval.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Grandis of stel zelf een nieuwe vraag.