Toyota Yaris: Multiriem

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine

Beste mensen,

Vakantierit naar Frankrijk op het einde rare fluitende geluiden gehoord. Wat kan het zijn? Het leek van de bestuurderszijde te konen. Doch de multiriem aan de andere kant zit. Kan iemand mij verder helpen..... kan ik thuis komen? 😂

Bart766

Geplaatst door Bart766 (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Yaris? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

limbra (450), 4 jaar geleden

Geluiden beoordelen van achter een p.c. is een lastige opgave, je geeft niet echt veel info......,
hoor je de rare geluiden nu nog of was het alleen op het einde van de rit aanwezig ?
hoor je het geluid alleen tijdens het rijden of ook als de motor stationair draait?
wat gebeurt er als je de koppeling intrapt , verdwijnt het geluid dan?
wat heb je zelf al gecontroleerd om het geluid te localiseren ?

kaleido 1 (1325) PRO, 4 jaar geleden

Geen lid van de ANWB?

Bart766 (0), 4 jaar geleden

dat wel, maar wordt naar een plaatselijke garage verwezen en kijken of het oliepeil e.d. goed is.

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Wie zegt dat je het oliepeil moet controleren naar aan leiding van het gefluit.Ik hoop niet de ANWB..Als je geluid gaat horen op basis van een te laag oliepeil,dan is er iets goed mis met je motor.Wat echter wel kan fluiten op basis van een te laag oliepeil, is je stuurpomp.
Kijk daar eens naar.
Ferry

daandc (0) PRO, 4 jaar geleden

Hoe heeft de ANWB advies gegeven telefonisch?

Als deze te plekke is geweest dan controleren ze alle dingen zelf waarvan ze een vermoeden hebben wat hiervan oorzaak kan zijn .

Dan sturen ze niet met een kluitje in het riet.

Een piepende multibelt zal het eerder zijn zal me niks verbazen met een gates riem erop.

Komt vaker voor bij nieuwe riemen dat ze piepen.

Contitech erop en het gezeik is verdwenen.

En dit is moeilijk te horen of het links of rechts uit het vooronder komt.

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Daan,hoe weet je dat het een Gates riem is .Overigens vind ik dat best een goede riem.Daarbij topicstarter geeft aan dat er alleen tel. contact is geweest.Bart om de riem uit te sluiten spuit er wat WD 40 op.Als het geluid dan weg is of minder wordt ,weet je wat het probleem is.Het is daarmee niet opgelost,want het geluid komt bijna zeker weer terug.Heb je het oliepeil van je stuurpomp al gecontroleerd?
Ferry

daandc (0) PRO, 4 jaar geleden

Yeah right dat moet je dus nooit doen kutten met wd40.

Daar gebruik je talkpoeder voor wd40 tast het rubber aan en dan kun je riem zeker wegpleuren.

Ik gok erop dat het een gates moet zijn bij de yarissen geeft dit vaker problemen als je me niet gelooft moet je maar op andere fora kijken o.a amt garageforum en zelf heb ik me er ook al paar keer aan gebrand om gates voor de klant te kopen om daarna gezeur over gepiep te krijgen en kon ik daarna alsnog conti of iod erop zetten .

Tja en telefonisch is net als een forum moeilijk in te schatten je zit op een afstand en je weet dat je dan geen serieuze antwoorden gaat krijgen zeker van een telefoniste.

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Ik sleutel al 60 jaar aan auto,s.Om de riem even te testen een klein spuitje WD40 erop kan geen kwaad.Talkpoeder is beter maar waait alle kanten op.En ik blijf erbij Gates riemen zijn goed ,ik heb er nog nooit last mee gehad.
Ferry

daandc (0) PRO, 4 jaar geleden

Joh geef toe wd40 hoort in de schuur te staan voor roestige dingen in en om het huis en om een scharnier te smeren als ie piept .

Bij een auto hoort het gewoon niet thuis alleen prutsers en beunhazen gebruiken dit .

Bij mij zal je zo.n bus niet vinden .

En als je de riem eraf haalt en door de talkpoeder haalt is er niks de hand niks geen geknoei.

En gates is niet slecht alleen bij yarissen geeft het veelvuldig gepiep op de poelies .

Het probleem is bij meerdere monteurs zeker bekend.

En ik sleutel pas een kleine 25 jaar en ouderen hebben niet altijd gelijk dingen veranderen. ( - :

Vroeger was VW ook beter .

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Dat zullen de profs op deze site je wel in dank afnemen.Om even een snelle diagnose te stellen gebruik je even siliconespray e.d Alleen al om reden dat de ene multiriem niet de andere is.Bij de auto van mijn vrouw ben ik wel even bezig.Bij die van mij is hij er in 10 min vanaf.Een piepende riem is van alle tijden.Dat dingen veranderen ben ik mij van bewust.Ik leer elke dag nog.Daarbij vind ik de gedownsizde auto,s zeker niet beter.
Ferry

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.