Kia Sportage: achterruit lekkage

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Hallo, Ik heb een klein probleem.
als het regent komt er aan een kant water naar binnen via de ruit op de achterklep.
is deze af te stellen?
zo ja hoe?

boekh506

Geplaatst door boekh506 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Sportage? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

limbra (530), 4 jaar geleden

waar lekt hij, bovenkant, zijkant, onderkant ?
zit de ruit er recht op ,( naadjes rondom +/- even breed) ?
voor zo ver ik weet kan via de scharnieren de uitlijning afgesteld worden,
maar als de ruit er recht in zit zou ik daar niets aan gaan afstellen,
lekkage via de rubber (door slijtage) lijkt mij eerder een oorzaak, als hij bovenin lekt kan het ook door een "slechte" afdichting tussen de scharnieren veroorzaakt worden,
beste kun je dit testen met 2 personen, 1 persoon in de kofferbak en 1 persoon spuit de auto (achter ruit) nat, dan zie je vaak snel genoeg waar het water precies vandaan komt.
succes.

boekh506 (0), 4 jaar geleden

Hallo Limbra, het water komt rechts boven binnen. Als je achter de auto staat. Ik krijg het idee dat de ruit iets verder naar binnen gezet moet worden. Maar hoe doe ik dat?
de rubber ziet er nog heel goed uit dus ik denk dat ik dat uit kan sluiten.

kaleido 1 (1580) PRO, 4 jaar geleden

Dan het scharnier iets naar binnen stellen , zodat de ruit strakker tegen het rubber aan komt.

boekh506 (0), 4 jaar geleden

ja dat snap ik maar hoe? kun je kap aan de bovenkant ervan af halen? hoe zit die vast?

limbra (530), 4 jaar geleden

De kap van de scharnieren zelf (als je die kap bedoeld) kan er niet af ,
scharnieren zijn 1 geheel, aan de carrosseriekant (achterklep) heeft het scharnier een vast draadeinde met moertje en een centreer pin, aan de ruitkant van het scharnier zit schroefdraad en zit het scharnier vast aan de binnenkant van de ruit. ik betwijfel het of je hier veel aan af kunt stellen eerlijk gezegd,
scharnier bevestiging aan de achterklep is te bereiken door de 2 kunststof kapjes (L+R) te verwijderen, (aan de binnenzijde van de achterklep),
succes.

boekh506 (0), 4 jaar geleden

bedankt voor de info, ik ga eens kijken wat ik daarmee kan. ik hou je op de hoogte

boekh506 (0), 4 jaar geleden

Hallo Limbra, ik heb ze gevonden. De rechter zat een beetje los die heb ik een slag aan kunnen draaien. Je kunt daar inderdaad niets mee afstellen. Als dit niet geholpen heeft moet ik een nieuwe rubber erin zetten. Nu afwachten, Ik hou je op de hoogte.

limbra (530), 4 jaar geleden

Oke ben benieuwd, het is goed mogelijk dat de ruit nu weer goed(strakker) aansluit , nu je de "losse" moer vast gezet hebt.

boekh506 (0), 4 jaar geleden

das ff afwachten je hoort nog van me

kaleido 1 (1580) PRO, 4 jaar geleden

Je kunt ook onder het rubber waar deze op de carrosserie geklemd zit een dunne elektradraad doen het rubber weer op de rand drukken , dan zit deze iets hoger dus strakker tegen de ruit

boekh506 (0), 4 jaar geleden

Hallo Kaleido 1, hier had ik dus nog niet aan gedacht. Bedankt voor deze tip. Dat ga ik zeker doen.

kaleido 1 (1580) PRO, 4 jaar geleden

Succes

boekh506 (0), 4 jaar geleden

Bedankt Kaleido 1

boekh506 (0), 4 jaar geleden

het heeft inmiddels enkele keren geregend en er is geen water meer binnen gekomen.
bedankt voor jullie hulp

limbra (530), 4 jaar geleden

Top, bedankt voor de feedback

boekh506 (0), 4 jaar geleden

gisteren regende het erg hard en wat zag ik tot mijn verbazing en ergernis? juist water achter in de auto.
ik dus toch even een draad onder de rubber doen.
ik hou jullie op de hoogte

boekh506 (0), 4 jaar geleden

het vast draaien van het moertje heeft niets geholpen, Ik heb nu een plat dun kabeltje onder de rubber geduwd daar waar de lekkage zat. Tot nu toe is het droog.

kaleido 1 (1580) PRO, 4 jaar geleden

Mooi bedankt voor de feedback.

boekh506 (0), 3 jaar geleden

We zijn weer een hele tijd verder. Het probleem is niet verholpen, ik heb diverse kabeldiktes geprobeerd maar hij blijft lekken. Nu ben ik voornemens om een nieuwe rubber te monteren. Maar waar kan ik die kopen?
Excuus voor de late reactie van mijn kant uit.

boekh506 (0), 3 jaar geleden

weet dan niemand waar ik een nieuwe rubber kan kopen?
dat zou erg jammer zijn

check

Beste antwoord, geplaatst door ferdinand (60), 3 jaar geleden

Rubber kit inspuiten.Wellicht blijft hij dan droog.

boekh506 (0), 3 jaar geleden

Bedankt voor de reactie Ferdinand
Kunt u mij ook vertellen welke rubberkit ik dan het beste kan gebruiken?

ferdinand (60), 3 jaar geleden

In ieder geval zwart ha ha.Het moet elastische ruit kit zijn.Ga naar b.v. Brezan.Die verkopen dat zeker.
Ferry

boekh506 (0), 3 jaar geleden

oke bedankt, ga ik proberen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sportage of stel zelf een nieuwe vraag.