Ford Focus: Snelheidsmeter en display valt weg,

Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Ik heb een ford focus 1.6 uit 2002 handschakel.
Net onderweg naar Almere viel mijn snelheidsmeter weg/terug naar 0 en me display gaf alleen maar streepjes aan en viel uiteindelijk ook weg.ook begon de auto effe te stotteren,dit gebeurde als eerst.
Wat kan hier het probleem zijn?
Ivm stotteren denk ik aan brandstof filter heb ik nooit vervangen vorige eigenaar geen idee.
heb hem nu 2 jaar

Terry34

Geplaatst door Terry34 (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Heino4267 (215), 4 jaar geleden

Ik zou eerder richting instrumentenpaneel en kabelboom (massaverbindingen) gaan zoeken ...
Hoe hoog is de accuspanning bij 2000 toeren?

ronny503 (0), 4 jaar geleden

Bekend probleem en zonder kosten te repareren. Als je morgenvroeg nog weg wil haal de plus pool van de accu los want het instrumentenpaneel kan de accu leeg trekken. De elektronica in het instrumentenpaneel is door vocht aangetast maar niet defect. Onderstaand een link naar mijn topic met alle ins en outs. https://www.problemcar.nl/nl/particulier...

ronny503 (0), 4 jaar geleden

Ter aanvulling als het snelheidssignaal weg valt gaat de motor in een soort van noodloop en heeft niets met de motor ansich van doen.

Terry34 (0), 4 jaar geleden

[quote=Heino4267]Ik zou eerder richting instrumentenpaneel en kabelboom (massaverbindingen) gaan zoeken ...
Hoe hoog is de accuspanning bij 2000 toeren?[/quote]

Net effe gemeten en zowel uit als stationair geeft de multimeter 12,56V.
Bij de 2000 toeren geeft hij 13,99V aan.
Is dit al een signaal dat de accu aan het afbouwen is?
Zo ja wat zijn dan goede accu's

Terry34 (0), 4 jaar geleden

[quote=ronny503]Bekend probleem en zonder kosten te repareren. Als je morgenvroeg nog weg wil haal de plus pool van de accu los want het instrumentenpaneel kan de accu leeg trekken. De elektronica in het instrumentenpaneel is door vocht aangetast maar niet defect. Onderstaand een link naar mijn topic met alle ins en outs. https://www.problemcar.nl/nl/particulier...[/quote]

Ik heb het gehele bericht door gelezen en om het in het kort te vermelden,de printplaat van de display was dus danig vuil dat het storingen gaf.
Met wat voor middel kun je het beste een printplaat schoonmaken?

Heino4267 (215), 4 jaar geleden

[quote=Terry34][quote=Heino4267]Ik zou eerder richting instrumentenpaneel en kabelboom (massaverbindingen) gaan zoeken ...
Hoe hoog is de accuspanning bij 2000 toeren?[/quote]

Net effe gemeten en zowel uit als stationair geeft de multimeter 12,56V.
Bij de 2000 toeren geeft hij 13,99V aan.
Is dit al een signaal dat de accu aan het afbouwen is?
Zo ja wat zijn dan goede accu's[/quote]

De gemeten spanningen zijn (nog net) okee: dit zegt niets over je accu, maar het zegt wel dat je dynamo nog goed functioneert en dat je verschijnselen niet worden veroorzaakt door een op dat moment te lage accuspanning.

ronny503 (0), 4 jaar geleden

Als je de printplaat met een tandenborstel heeft gereinigd dan is een nabehandeling met een soort van spray eigenlijk niet nodig. Een vochtwerende spray zou kunnen maar dan enkel op de aansluitingen van de chips en niet over de gehele printplaat. De dynamo en de accu lijken mij nog in acceptabele staat want een standaard multimeter heeft een afwijking van een paar procent en zijn dus nog niet aan vervanging toe.

Terry34 (0), 4 jaar geleden

[quote=ronny503]Als je de printplaat met een tandenborstel heeft gereinigd dan is een nabehandeling met een soort van spray eigenlijk niet nodig. Een vochtwerende spray zou kunnen maar dan enkel op de aansluitingen van de chips en niet over de gehele printplaat. De dynamo en de accu lijken mij nog in acceptabele staat want een standaard multimeter heeft een afwijking van een paar procent en zijn dus nog niet aan vervanging toe.[/quote]

Oké goed om te weten.
Misschien een domme vraag maar wat versta je onder reinigen?
Gewoon met een sopje (Dreft)

ronny503 (0), 4 jaar geleden

Als het goed is heeft het afborstelen met een tandenborstel het reinigen al gedaan want het paneel werkt weer naar behoren. Zeker geen sopje gebruiken en voor nu niets meer aan doen.

Terry34 (0), 4 jaar geleden

[quote=ronny503]Als het goed is heeft het afborstelen met een tandenborstel het reinigen al gedaan want het paneel werkt weer naar behoren. Zeker geen sopje gebruiken en voor nu niets meer aan doen.[/quote]

Oké want ik heb er eigenlijk nog niets aan gedaan.alleen de accu doorgemeten

Heino4267 (215), 4 jaar geleden

Hierboven is leesbaar dat je de accuspanning hebt gemeten: dat zegt weinig over de accu, maar veel over de dynamo.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.