Jaguar S-Type: Moter loopt tijdens rijden en stationair zeer onregelmatig

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 2500

Jaguar ging tijdens rijden zeer onregelmatig lopen. Ook schokte de moter. Ik kon nog net mijn garage halen. Dit is een universeel garagebedrijf, maar de eigenaar/monteur heeft verschillende oude jaguars in onderhoud. Met obd-kastje de moter uitgelezen en blijkt dat de bobines van 1 bank het af en toe niet doen. Alle bobines in 1 keer kapot leek hem sterk. Hij denk aan 1 sensor die de bobines aansturen of regelen. Daarna liep de moter weer goed en heb daarna nog 20 kilometer probleemloos gereden. Heeft iemand suggesties. Met vriendelijke groet. Wil Lodewikus

willode

Geplaatst door willode (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Jaguar S-Type? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Wat zijn de exacte foutmeldingen die uitgelezen werden? (Exacte tekst en/of nummer)
Was dat soms misfire(s)? Zo ja, er zijn meer oorzaken voor msifires dan alleen bobines.
Bijvoorbeeld die defecte sensor waar je garagist ook al aan denkt, valse lucht, benzine druk probleem, etc., etc.

Of het mengsel van die betrokken bank correct is of niet kun je ook met die EOBD/OBD2 scanner uitlezen.
Het gaat dan om de Long Term Fuel Trim. Die moet ideaal rond de 0% zitten.
Is deze meer dan 10% dan is het mengsel in de basis te arm.
Is deze -10% (of nog lager) dan is het mengsel in de basis te rijk.

willode (0), 4 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Olford.
De exacte foutmeldingen heb ik helaas niet van mijn garagist gekregen. Ik ben met de jaguar een paar weken geleden naar frankrijk geweest. Onderweg gaf de display beperkt moter vermogen aan, terwijl de auto goed bleef rijden. In frankrijk mijn garage gebeld, foutcodes doorgeven. Volgens hem was er niets aan de hand, alleen wat valse lucht ergens. Daarna bleef de auto goed rijden. De foutcodes had met mijn eigen obd2 uitgelezen. Gisteren belde mijn garage. Hij zei me dat het of een sensor, of een los contact, of distributieketting uitgerekt(lijkt mij niet). Op dit moment rijd de auto weer normaal. Mijn garage heeft pas vanaf 9 september tijd. Ik hou je op de hoogte. Gr. Wil

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Ik zou voorlopig zo min mogelijk (helemaal niet indien mogelijk) met de auto rijden.
Valse lucht kan behoorlijke dure gevolgschades opleveren, zoals een verbrande klep of een defecte katalysator.
Ik deel de mening van je garage dus niet, dat er niets aan de hand was/is.

Kun je ook live data uitlezen met je eigen scanner?
Kijk dan eens naar de Long Term Fuel trim (liefst rijdend) en geef de waardes hier door.

willode (0), 4 jaar geleden

Bedankt voor je reactie.Ik zal je advies ter harte nemen wat betreft het autorijden. Mijn vrouw rijden een paar kilometer per dag om naar haar werk te komen. Buiten deze ritten zal ik tijdelijk de auto niet gebruiken, totdat mijn garage er naar gekeken heeft. Ik kan geen live data uitlezen. Ik hou je op de hoogte. Gr. Wil

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jaguar S-Type of stel zelf een nieuwe vraag.