Renault Espace: Fluitende turbo

Bouwjaar: 2016, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600

Hallo , ik heb een Escpace 1.6 dci 130 pk van 2016. 78000 km
Het valt mij op dat de turbo iets meer geluid maakt sinds een paar dagen. De typische turbo fluittoon vanaf een 2000 rpm.
Ik heb gelezen dat dit te maken kan hebben met slijtage vd turbo en dat revisie zich aandringt?
Nu al bij 78000 km? Of moet ik me gewoon geen zorgen maken voorlopig.
Vermogen is nog altijd goed, wagen rijdt voor de rest ook perfect.

grtn,
Eric

OKP

Geplaatst door OKP (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Renault geeft 3 jaar garantie, dus als je daar nog onder valt, laat de dealer dan eens luisteren.
Dan heb je het probleem (als het een probleem is) in ieder geval binnen de garantie termijn gemeld.

Heino4267 (200), 4 jaar geleden

De levensduur van je turbo heeft veel te maken met op tijd olieverversen met exact de voorgeschreven olie, niet meteen "gassen" met koude motor en bij een zojuist flink belaste motor niet meteen de motor uitzetten, maar die een minuut stationair laten draaien en dan zonder gas te hebben gegeven de motor uitzetten. Je kunt zelf beoordelen of deze drie invloeden hebben bijgedragen aan een evt. turboslijtage en wellicht je gedrag aanpassen.

OKP (0), 4 jaar geleden

Ik heb de wagen pas 2dehands gekocht sinds mei. Ik ben een "normale" rijder, niks speciaals. In Juni nog een onderhoud gehad bij de officiële dealer. Verder heeft de wagen altijd op tijd zijn onderhoud gehad.
Er is dus op zich ook niks mis mee. Hij rijdt goed, is enkel dat licht fluitende geluidje vd turbo.
Hij is net buiten garantie, maar zal wel eens langs gaan bij de dealer.

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Je kan zelf voelen of er speling op de schoepen zit.Daar komt in de meeste gevallen het fluiten vandaan.
Ferry

pieterp9094 (0) PRO, 4 jaar geleden

Zou slijtage kunnen zijn maar dit is lastig te vergelijken.
Is er geen slang bij turbo of intercooler die wat lekt waardoor er ook geluid lekt en het lijkt dat de turbo wat meer fluit ?

OKP (0), 4 jaar geleden

Ik zal morgenvroeg eens kijken onder de kap of er iets los zit.
Ondertussen vandaag 2de en 3de probleem opgedoken.
Mijn richtingaanwijzers knipperen plotseling heel onregelmatig, dan snel , dan langzaam en weer snel , heel raar, zowel links als rechts. Geen enkel lampje is stuk. de 4 pinkers tegelijk is geen probleem. Dan de achterruit wisser. Als ik die aanzet in eender welke stand, gaat die 4 keer op en neer en stopt dan ergens willekeurig en dan is het gedaan. Na een paar minuten aanzetten en dan gebeurt weer hetzelfde. Iemand al eens meegemaakt?

OKP (0), 4 jaar geleden

Volgens mijn garage (geen Renault dealer) is beste optie, turbo reviseren of vervangen. Maar er bestaat blijkbaar ook een additief dat de turbo schoonmaakt. Hij heeft er goede resultaten mee geboekt. Dat gaan we dus doen. Na een km of 500 zou je resultaat moeten horen.

Ik laat het wel weten.

grtn,

Eric

P. Kelder (0) PRO, 4 jaar geleden

Geen lekke pakking tussen turbo en spruitstuk ? Ook o.a daarvan kan de turbo fluiten.....

Grt. Paul

OKP (0), 4 jaar geleden

De wagen is nu binnen bij Renault. De turbo is effectief de geest aan het geven. Ik heb de wagen 2dehands gekocht in mei dit jaar en de vorige eigenaar had verlengde garantie. Zou kunnen dat ik geluk heb met de kosten. Anders is het 1900 Euro..
Houd jullie op de hoogte.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Heb je de auto particulier gekocht of bij een bedrijf?
In het laatste geval heb je so wie zo recht op de zogenaamde wettelijke garantie of je de auto zo meegenomen hebt (zonder b.v. Bovag garantie) of niet.
Zie: https://www.consuwijzer.nl/garantie-repa...

OKP (0), 4 jaar geleden

Wagen is particulier gekocht, maar er zat nog een garantie verzekering op. Garage heeft net gebeld dat dit nog onder garantie viel. Gelukje dus en opgelost!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.