Volkswagen TRANSPORTER TDI 96 KW DC: VW T5 2.5 TDI 96kW motor smoort

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 2461, Vermogen (kw): 96

Ik heb hier een Volkswagen T5 staan,welke in de avond normaal rijdend is geparkeerd.
De andere morgen startte de motor gewoon normaal maar was er geen reactie meer op het gaspedaal.

In 1e instantie uitgelezen met VCDS en gaspedaal verloop gecontroleerd
Signaal loopt netjes van 0 naar 100%

Ook is er verder geen enkele foutmelding.

Hierop hebben we het brandstoffilter vervangen en het luchtfilter gecontroleerd.
Dit had verder geen enkel effect.

Bij toeval kwamen we er achter dat als de inlaatluchtslang van de inlaat word losgekoppeld, de motor weer wel normaal op het gaspedaal reageert.

Zodra de slang los over de inlaat word geschoven dan smoort de motor en valt stil?
Het lijkt dus op een flinke verstopping.

Ik vermoed zelf dat er iets met de turbo is maar het is vreemd dat dit is ontstaan bij stilstand?
Meestal gebeurt dit rijdende weg en merk je direct vermogens verlies?

Heeft iemand dit eerder meegemaakt of een tip waar te beginnen?

RRonR

Geplaatst door RRonR (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

jaker (0) PRO, 4 jaar geleden

Is er niet een inlaatslang gesepareerd ? dan wordt de binnenmantel naar binnen gezogen en sluit de lucht toevoer af(heb dit wel eens meegemaakt bij een vw passat,slang van intercooler naar turbo was toen defect)

jan T (10) PRO, 4 jaar geleden

controleer of de turbo nog goed is heb er een tijdje geleden een gehad waar de as gebroken was.

groetjes jan.

RRonR (0) PRO, 4 jaar geleden

@jaker bedankt voor de tip. Ik heb alle slangen gecontroleerd en deze zijn allemaal in goede staat.
Zowel binnen als buiten.

@ jan bedankt voor de tip. Omdat de onderhoudshistorie van de bus onbekend is, heb ik vandaag ook eerst het roetfilter gedemonteerd, Deze bleek op de katalysator na al leeg te zijn. Hier krijg ik geen storingen op dus ik neem aan dat deze eruit geprogrammeerd is.

Als ik zo via de aansluiting waar het roetfilter op de turbo gaat aan het schoepenwiel voel dan zit hier geen speling op en loopt deze soepel.
Het valt me wel op, dat er aardig wat olie in de slangen van de intercooler e.d. zit.
Als het asje gebroken is, kan het dan zijn dat dit niet voelbaar is aan de uitlaatkant ?
Anders ga ik morgenochtend eerst de turbo verder demonteren.

Groeten, Ron

jan T (10) PRO, 4 jaar geleden

ik heb gehad dat de as gebroken was aan de uitlaat kant mar an de inlaat kon ik niks voelen.
maar het is maar een idee hoor.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.