Peugeot 206: uitvallende motor bij ontkoppelen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: HFZ, Motorinhoud (cc): 1024, Vermogen (kw): 44

Beste allemaal,

Sinds de laatste APK, 2 weken geleden doet mijn Peugeot 206 met een 1.1 liter 8v blok een beetje vreemd. Tijdens het testen zei de monteur al dat de lambda of katalysator (welke het ook precies mag zijn) laat op gang komt, verder geen probleem en APK goedgekeurd. Hij heeft alleen de motor erg op zijn fl*kker gegeven.

Nu het probleem, het is me al een paar keer voorgekomen dat de auto simpelweg uitvalt wanneer ik ontkoppel onder bepaalde omstandigheden. Zodra ik rem en de auto terug in z'n vrij zet bijvoorbeeld. Ik houd alles in de gaten en mijn toerental schommelt telkens flink bij het terugschakelen over het algemeen. Zo valt hij eerst naar 900 toeren en direct erna schiet hij omhoog naar 1100 toeren om vervolgens weer te zakken.

Nu denk ik het probleem te weten, de stappenmotor. Mijn vraag is dan ook, hoe moet ik hem schoonmaken en als ik hem loshaal en weer bevestig of het dan weer starten, lopen zal worden of vergt het nog een extra handeling?

Ter info, de ''U'' motorblokken schijnen hier vaker last van te hebben, zo'n blok heb ik dus.

melvinlunenborg

Geplaatst door melvinlunenborg (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Rickvi (0), 4 jaar geleden

Hallo,

Ik heb zo'n soortgelijk probleem gehad met mijn 206, en na een bezoek aan een garage wist de monteur mij inderdaad te vertellen dat de stappenmotor wel eens vervuild geraakt zou zijn geworden.
Heel eenvoudig, los schroeven, bekabeling even losmaken, remmenreiniger er op loslaten, tot er geen zwarte roetaanslag meer uitkomt, even laten vervliegen, en dan met wd-40 het mechanisme smeren. Zo ook met de vlinderklep in het gasklephuis, want daar zat ook wat aanslag.
Er werd mij geadviseerd NIET direct op de vlinderklep te sproeien, maar met een gedrenkte doek de aanslag zo veel mogelijk te verwijderen.
Dat heeft te maken met de sensor die aan het asje gekoppeld is, aan de achterkant van het gasklephuis, en de electronica van die sensor zou makkelijk beschadigd kunnen worden door remmenreiniger, die dan via het asje het electronica-gedeelte in sijpelt.
Het is vooral bij die laatste even "pielen", maar dat deed bij mij in ieder geval de truuk.

Succes!

Gr. Rick.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.