Hyundai Tucson: Vervangen distributie

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2000

Ik wil de distributieriem, spanrol , geleiderol en waterpomp zelf vervangen. Heb dat wel eens eerder gedaan bij een ander merk. De auto is 6 jaar geleden bij de dealer van een nieuwe distributieriem voorzien (incl: geleideprol,spanrol en waterpomp) en het is volgens het boekje om de zes jaar weer aan een nieuwe toe, het aantal kilometers is sindsdien slechts 45000. Nu zegt de dealer dat ze de waterpomp niet mee vervangen want die is oh zo goed qua kwaliteit. Nu heb ik toch alles tot daar los dus vraag me af of het niet raadzaam is die wel te vervangen. Zie zoveel merken van onderdelen langskomen dat ik hier en daar wel twijfel heb wat te kopen. Denk daarbij voor de riem aan G.....s en voor de rollen aan s.g en voor de waterpomp aan H...a of ook S.g. Wat is jullie oordeel en/of ervaring met de diverse merken of maakt dat niet zoveel uit?

conradus

Geplaatst door conradus (50) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Tucson? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

Hans4040 (190) PRO, 4 jaar geleden

Volgens Autodata ® wordt de waterpomp niet aangedreven door de distributieriem, dus die hoeft niet mee vervangen te worden.

P. Kelder (0) PRO, 4 jaar geleden

Wat betreft een merk maakt tegenwoordig niet zoveel meer uit. Vaak is het de inhoud van het set wat de prijs bepaald.
Veel mensen laten hun gevoel spreken en dan valt de keus al snel op het duurste set......... ;)

Grt. Paul

conradus (50), 4 jaar geleden

Waterpomp wordt niet aangedreven door de distributieriem maar zit wel verscholen in het gebied er achter. Dus als er iets is met de waterpomp is moet wel alles rond de distributieriem los gemaakt worden. Of kunnen we er wel een beetje vanuit gaan dat die het nog wel even meegaat, tenslotte waren het sinds die er nieuw op is gezet slechts 45000 km.

Hans4040 (190) PRO, 4 jaar geleden

Ik zou daar niet lang over nadenken dan....gewoon vervangen voor die paar tientjes.

conradus (50), 4 jaar geleden

Ja, die ga ik ook maar mee vervangen, heb dat dan toch los liggen.
Is het raadzaam een dun laagje vloeibare pakking op de pakking van de waterpomp te smeren?
Of is dat niet echt nodig?
De krukaspoelie moet met 170Nm worden aangedraaid lees ik, kan daar een momentsleutel op zetten maar gaat dan de poelie niet gewoon draaien. Hoe kan ik die het beste tegenhouden zonder iets te beschadigen. Om daar nu een slagmoersleutel op te zetten waarvan ik het moment niet ken is ook niet mijn keuze. Weet dan niet met hoeveel kracht die is vastgezet.

Hans4040 (190) PRO, 4 jaar geleden

Even iemand achter het stuur zetten, auto in 1e versnelling en op de rem trappen....kan jij de poelie vastzetten.

conradus (50), 4 jaar geleden

Ja, goed idee. Gaan we zo doen.

conradus (50), 4 jaar geleden

Het is even wachten op de onderdelen. Ik heb intussen nog wel een vraag over het wel of niet met loctite insmeren van de bouten van de geleiderol en spanrol. Is het verstandig dat te doen of heeft dat eigenlijk geen nut? Als de riem is geplaatst wordt de spanrol voorlopig vastgezet om daarna na twee omwentelingen van de krukas nog eens gecontroleerd te worden of de spanning nog juist is. Is de spanning dan niet geheel juist lijkt het me ook niet handig als de bout er al met loctite is ingedraaid. En zou het verstandig zijn vloeibare pakking op de meegeleverde pakking van de waterpomp te smeren of is dat eigenlijk ook niet nodig. Iemand daar ervaring mee?

Hans4040 (190) PRO, 4 jaar geleden

Loctite gebruiken is overbodig, draagt in deze niets bij.
Bouten aandraaien met het voorgeschreven aanhaal moment.
Waterpomp 24 Nm, spanrol 43-55 Nm,
Pakking gewoon droog monteren, daar is hij voor gemaakt.
Wel de pasvlakken goed schoonmaken waar de pakking op afdicht. (pas op voor krassen)

conradus (50), 4 jaar geleden

thank you

conradus (50), 4 jaar geleden

Vandaag het klusje gedaan. Nieuwe distributieriem, waterpomp en multiriemen. Heb de koelvloeistof aan de onderkant van radiator via de aftapplug daar zoveel mogelijk laten leeglopen met de radiatordop er af. Daar stoptehet op een gegegen moment. Toen de waterpomp vervangen waar ook nog best veel koelvloeistof uit liep. Uitendelijk zo'n 4.5 tot 5 liter opgevangen. De koelvloeistof had een blauwe kleur. De koelvloeistof die ik er nu heb in gedaan is roze van kleur en heet G12 Nu vraag ik me achteraf wel af of ik hier verstandig heb gehandeld. De koelvloeistof is nu niet helemaal compleet vervangen, er zal vast en zeker een restantje blauw zijn achtergebleven maar kan dat kwaad?

conradus (50), 4 jaar geleden

Ja, mooi verhaal. Heb het idee dat het vooral een beetje ondoorzichtig moet blijven wat betreft bijvullen of verversen van koelvloeistof. Voor alleen het bijvullen al kiezen daarom al veel mensen er maar voor een garagebedrijf te bezoeken want die moeten het toch weten nietwaar. Ik had er nog een blauwe versie in zitten, waarschijnlijk een G11. Daarover staat dat je die ook weer niet mag mengen met een G12. Wel weer een G12++. De Tucson heeft totaal een 7 liter aan koelvloeistof, daarvan heb ik er nu 5.5 liter ververst, dus ongeveer 20% van de oude zit er blijkbaar nog in. Om de verhouding nog wat gunstiger te maken zou ik nog eens 5.5 liter kunnen vervangen door G12. Het blijft moeilijk om alles er uit te krijgen omdat de kachel ook niet zomaar leegloopt. Doorspoelen met water vind ik ook niet het idee want dan blijft er blijkbaar ook altijd weer die 1.5 liter zitten. Als je dan weer met 5.5 koelvloeistof gaat afvullen breng je de verhouding antivries en water uit balans. Dan is die weer niet voldoende beschermd. Iemand een reuze idee om dit eenvoudig op te lossen? Of opnieuw verversen met G12++ want die mag volgens het boekje zover ik weet overal bij.

conradus (50), 4 jaar geleden

Nog een vraagje, weet iemand waar er ergens een plug op het motorblok van de Tucson zit waarmee ik zoveel mogelijk koelvloeistof uit de motor kan laten lopen?
Een tekening of foto is helemaal mooi.

P. Kelder (0) PRO, 4 jaar geleden

Eigenlijk moet je niet gaan mengen.
Vloeistoffen hebben zo allemaal hun eigenschap en sommigen verdragen elkaar niet.

Wat je hebt afgetapt doe je er dan schoon / nieuw weer in....

Grt. Paul

conradus (50), 4 jaar geleden

Dat kan niet meer nu dus ik zoek hiervoor, dus voor die vergissing een oplossing.

P. Kelder (0) PRO, 4 jaar geleden

Zoveel mogelijk alles aftappen en vullen met een koelmiddel dat wel mengbaar is.
Alles zul je er waarschijnlijk niet uit krijgen, vandaar.

Grt. Paul

conradus (50), 4 jaar geleden

Alles is gelukt. Nog even een piepje van een multiriem moeten opgelosen. Nieuw geplaatste riem piepte bij het volledig uitdraaien van het stuur, blijkbaar net iets te losse riem van de stuurbekrachtigingspomp . Riem iets strakker gezet en weg geluid. Bedankt voor de goede tips!! kan wat mij betreft op slot.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Tucson of stel zelf een nieuwe vraag.