Peugeot 206: P0412

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Goedenavond,
Ik heb sinds enige tijd de motormanagement code P0412 die voornamelijk aan springt bij koude start. Als ik de code er niet meteen uit gooi komt er later vaak P0420 bij, maar ik vermoed dat de eerste code hier de oorzaak van is. Ik heb online proberen op te zoeken wat dit zou kunnen zijn maar kom niet heel veel verder.

Ik heb de stekker van de secundaire luchtpomp eruit gehaald en hier meet ik zo'n 10V spanning op als de sleutel op contact staat, bij draaiende motor meet ik 12V. De zekering is nog intact (hier meet ik nagenoeg 0 ohm weerstand op). Verder lijken de slangen die naar de van de pomp naar klep lopen ook nog prima in orde. Van de klep zelf weet ik niet precies hoe ik hem moet controleren want ik snap niet hoe die werkt, er zit namelijk geen aansluiting voor vacuum aan en ook geen stekker dus het is ook geen magneetventiel..

Onder het rijden heb ik overigens geen klachten. Iemand toevallig tips?

Ziphyx

Geplaatst door Ziphyx (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

hans4074 (0) PRO, 4 jaar geleden

Gezien je vermoeden naar de secondaire luchtpomp.....deze luchtpomp blaast alleen lucht in tijdens een korte periode gelijk na het starten bij koude motor om op die manier de vuile uitlaatgassen te verdunnen met lucht omdat in die fase de lambda regeling nog niet werkt.
De (Peugeot) omschrijving van deze P codes ken ik zo niet uit m'n hoofd. Mocht het inderdaad aan de luchtpomp liggen, en dan kan zeker, dan bestaat de mogelijkheid om de luchtpomp in het menu van de BSI op afwezig/uit te laten telecoderen. Dit is dealerwerk.

Ziphyx (0), 4 jaar geleden

Beste Hans, dank voor je reactie. Ik ben inmiddels op de hoogte van de werking van de pomp. Heb hem vandaag uit m'n auto gehaald en hij bleek vol water te zitten, de hele pomp was aangetast met bruine en witte aanslag. Slangen opnieuw gecontroleerd maar geen lek gevonden, ik vermoed dat er condens lekt via de terugslagklep. Helaas is de terugslagklep vastgeroest op de katalysator, maar het membraam zag er nog intakt uit.

Heb de pomp eruit gelaten, misschien kan ik hem nog aan de praat krijgen. Nog tips mbt waar het vocht vandaan komt of hoe ik de pomp zou kunnen repareren? Zie namelijk dat nieuwe pompen al snel 500 euro kunnen kosten..

hans4074 (0) PRO, 4 jaar geleden

Het vocht zal inderdaad condens zijn, want de geribbelde kunststof slang heb je gecontroleerd en goed gekeurd. Een nieuwe luchtpomp is duur en 2e hands/sloop is de kans groot dat die pomp ook defect is door water.
Ik zeg....laat em op afwezig telecoderen (BSI) bij de dealer. Je pleegt dan wel een klein "milieu delict". ;-)
Hoe je de defecte pomp weer werkend krijg? Geen idee! Wellicht is de pomp uit elkaar te halen, maar dan nog blijft de kans groot dat vroeg of laat het probleem terug komt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.