Volkswagen Polo: injectoren/verstuivers

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CAYB, Motorinhoud (cc): 1600

Hallo iedereen,

Betreft: 1.6 tdi 2011 CAYB

Reeds twee maal pech onderweg omwille van een falende injector op telkens een verschillende cilinder. Motor heeft slechts 90d km gelopen, loopt op softwareversie 9972. Garagewerkplaats geeft geen duidelijke oorzaak, internet vertelt dat er vele problemen zijn met de eerste bouwjaren van deze injectoren, waaronder deze helaas vallen. Injectoren zijn van 2010 volgens de datumcode op de injector. Reeds 2 zijn vervangen door gereviseerde (ook onderdeel 03L130277B van productiejaar 2018), via Bosch revisiebedrijf.

Op basis van wat ik lees, vrees ik dat andere 2 ook zouden durven falen.

- is het verstandig om deze preventief te vervangen? Pijnlijk om 's nachts in Duitsland op de wegenwacht te moeten vertrouwen...
- kan je dit zie aankomen/monitoren, bv. door injectiehoeveelheid te bekijken met VCDS?
- het zou in vele gevallen gaan om interne isolatie die probleem geeft, kan je dit doormeten met multimeter?
- kan ik thuiskomen met een slechte injector voor enkele km of is dit gevaarlijk voor motoronderdelen? Ik lees over een gat in zuiger, maar ik vermoed dat de ECU de piezo niet meer bekrachtigd en dat de injector via een veer dan gewoon dicht staat. Mocht de injector open blijven staan, zou de auto wellicht toch zwaar gaan roeten, ondanks de roetfilter?
- Tot welke datum zijn slechte injectoren geproduceerd? Ik lees tot 06/2012, elders tot 2013.
- zijn gereviseerde 03L130277B injectoren te vertrouwen, of moeten dit 03L130277S injectoren zijn om zeker geen problemen meer te hebben? Ik lees dat de piezo niet vervangbaar is, dus is het misschien mogelijk dat revisiebedrijven (in mijn geval Bosch diesel center) oude injectors met slechte piezo-isolatie die nog niet gefaald is, onder een nieuwe code opnieuw op de markt brengen door enkel het mechanische deel te vervangen (de verstuiverneus)?
- mag je 03L130277B en 03L130277S combineren op de motor?
Kortom, al jullie ervaringen met de 03L130277B injectoren zijn welkom !

groet
kris

krisd

Geplaatst door krisd (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

0 Reacties

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.