Fiat DUCATO 35 2.3 MJ DPF L H2: Dynamo laadstroom

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: F1AE0481 D, Motorinhoud (cc): 2300, Vermogen (kw): 88

De laadspanning van de dynamo is bij het rijden max. 14,04V, gemeten op de start accu en dat zou 14,4V moeten zijn.
Ik heb de bus omgebouwd naar camper en dus een 2e accu bijgeplaatst die via een Cyrix scheidingsrelais is gekoppeld aan de start accu
De 14,04V is te weinig om de accu´s echt vol te krijgen en dat bleek wel want na 900km rijden was die nog niet 100% vol
Wat kan ik hier aan doen en wie weet welk type dynamo er in zit ?

gsm3844

Geplaatst door gsm3844 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (1575) PRO, 4 jaar geleden

Het type staat op de dynamo , zitten verschillende merken en types in , dus even op het plaatje kijken .
Er zal een zwaardere dynamo geplaatst moeten worden , maar hoeveel zwaarder ligt aan de beide accu s .
Als de startaccu niet meer 100 % is zal hij ook niet vol komen.
Daar komt bij dat een accu nooit 100% vol komt als je rijd met de auto , er staan altijd verbruikers aan.

gsm3844 (0), 4 jaar geleden

Dank voor je reactie.
Staat op de dynamo maar is dat zo te zien als ik onder de motor kijkt of moet die daarvoor op de brug ?
Ik heb hem namelijk nog niet gevonden maar ook nog niet echt naar gekeken.
Ik hoopte dat er per model of bouwjaar altijd de zelfde onder zou zitten vandaar de vraag.
Maar hoe dan ook 14,04V is volgens mij te laag en een revisie bedrijf vertelde mij dat het met een diode op te schroeven was maar elders las ik dan weer dat de spanning constant zo hoog blijft.
Hoe dan ook, ook dan zal de dynamo er uit moeten heb ik gehoord.

Er zit een nieuwe huishoudaccu in van 220Ah en de startaccu is standaard (±110Ah)

peterhoogeveen (0), 4 jaar geleden

Het gaat hier niet om de laadspanning (14 Volt is ruim voldoende), maar de laadstroom. Deze is waarschijnlijk te laag om beide accu's te kunnen opladen. Nou vindt 220 Ah wel erg veel voor een huishoudaccu, staat normaal gesproken enkel een paar (LED) lampen op. Je koelkast kan er sowieso niet op draaien.

Je hebt dus een zwaardere dynamo nodig. Stel dat deze nu 80 A is dan moet je naar de 100 A.
Of zet er een zonnepaneel bij.

In mijn Ducato (2012) met 2 huishoudsaccu's (af fabriek) heb ik geen enkel probleem met opladen, ook al staat mijn koelkast op 12 Volt.

gsm3844 (0), 4 jaar geleden

Volgens mij moet de laadspanning ook hoger zijn en richting de 14,4V gaan om de accu echt vol te kunnen krijgen want anders gaat die te snel in absorptiefase en komt die bijna niet in floatfase
220Ah is tegenwoordig geen uitzondering meer we hebben steeds meer bij ons en willen zoveel mogelijk vrij kunnen staan.
Het zijn dus niet alleen maar een paar led lampjes maar een koelkast - waterpomp - TV - schotel - ontvanger - router voor internet - alarm´s etc. Alles bij elkaar loopt dat aardig op waarvan de koelkast het meeste vraagt en die is bij ons alleen op 12V
De koelkast staat de hele zomer aan en dat gaat goed maar dan moet ons 265Wp paneel wel zon genoeg krijgen want bij somber weer gaat het minder, één keer meegemaakt dat het paneel niet genoeg kon leveren waardoor de huishoudaccu zakte naar 77%.
Geen ramp maar het is nu zomer en dan ben ik bang dat het in de winter slechter gaat, als ik dan om de dag gaat rijden en de dynamo het verschil weer aanvult dan zou dat perfect zijn maar dat doet die nu niet, na 900km rijden toen die 88% vol was kreeg de dynamo de huishoudaccu nog net niet 100% vol en dat viel me tegen en baart mij zorgen
Voor een zonnepaneel er bij heb ik geen ruimte dus spits ik me op de dynamo.
Hoe zwaar is jouw dynamo en hoeveel Ah heb je totaal van de 2 huishoudaccu´s ?
Weet je toevallig hoeveel volt jouw dynamo geeft ?

peterhoogeveen (0), 4 jaar geleden

Ik meet 14,4 Volt op de huishoudaccu's, maar:
Mijn accu's zijn vol, laadstroom was maar 0,6 Ampere. Als jouw accu's leeg of halfvol zijn zal er veel meer stroom lopen en de spanning in elkaar zakken.
Uit jouw verhaal merk ik op dat je een compressor koelkast hebt en geen absorptie koelkast (die kan 220V/12V en gas). Dan heb je inderdaad, als je 'los' staat 2 accu's nodig en zonnepaneel.
Type dynamo is niet direct te zien, daarvoor moet ik onder de auto kruipen.

peterhoogeveen (0), 4 jaar geleden

Ik meet 14,4 Volt op de huishoudaccu's, maar:
Mijn accu's zijn vol, laadstroom was maar 0,6 Ampere. Als jouw accu's leeg of halfvol zijn zal er veel meer stroom lopen en de spanning in elkaar zakken.
Uit jouw verhaal merk ik op dat je een compressor koelkast hebt en geen absorptie koelkast (die kan 220V/12V en gas). Dan heb je inderdaad, als je 'los' staat 2 accu's nodig en zonnepaneel.
Type dynamo is niet direct te zien, daarvoor moet ik onder de auto kruipen.

kaleido 1 (1575) PRO, 4 jaar geleden

Misschien kun je van bovenaf met een spiegeltje kijken , hoef je er niet onder te kruipen.

peterhoogeveen (0), 4 jaar geleden

Gaat niet, als je Google op Fiat Ducato 2011 dynamo heeft je dynamo's vanaf 110 Ampere tot 150 Ampere. Laatste lijkt mij goeie optie. B.v. site van autodoc.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.