Peugeot 307: ecu/ebe vervangen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

is het mogelijk een andere ecu/ebe in mijn peugeot te zetten er is in het verleden kortsluiting geweest nu krijgt me twee Lambdasonde geen spanning meer voor verwarmen nu is mijn vraag als ik er een haal op de sloop met sleutel chip om hem dan te vervangen

robertsneller

Geplaatst door robertsneller (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Krijgt de 2e lambdasonde geen spanning of geen massasturing? Wat impliceert dat de 1e lambdasonde dus wel spanning krijgt.
Als op deze sonde geen spanning komt is het waarschijnlijk niet de motorcomputer die defect is. Die zal de massa schakelen.
De voeding komt ergens anders vandaan.

Of bedoel je dat 2 lambdasondes (voor en achter de kat) allebei geen spanning krijgen?

robertsneller (0), 4 jaar geleden

de voorste en de achterste storing p0135 en p0141

robertsneller (0), 4 jaar geleden

er is geen draad breuk bedrading is door gemeten

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Heb je met een voltmeter gemeten of er spanning komt op de verwarming van beide lambdasondes?

robertsneller (0), 4 jaar geleden

er komt geen spanning op

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Dan zou ik in een elektrisch schema gaan kijken waar die 12 volt vandaan moet komen en gaan meten.
De motorcomputer levert geen 12v rechtstreeks aan de verwarming van de lambdasondes.
Hooguit indirect door het schakelen van een relais.

robertsneller (0), 4 jaar geleden

als je de min recht streeks aansluit werken ze wel maar dat vint de motor niet zo leuk

robertsneller (0), 4 jaar geleden

en die gaat naar de ecu/ebe

robertsneller (0), 4 jaar geleden

weet je waar de relais zit voor de aan sturing

hans4074 (0) PRO, 4 jaar geleden

Zoals oldford al aangaf: De voeding voor de voorverwarming van beide lambda's komt uit de BM34 = zekeringskast motorruimte (naast de accu). Volgens mij is het zekering F15 (?). De massa(aansturing) komt vanuit de EBE.
Voor de exacte gegevens/het schema is het handig om de laatste 8 cijfers/posities even hier te plaatsen.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

ALS de verwarming van de lambdasondes werkt als je de massa rechtstreeks aansluit, dan komt er dus 12v voeding aan bij die verwarming.
Dat is dus in tegenspraak met je uitspraak van 10:51: er komt geen spanning op.

Heb je dus met een multimeter gemeten of er 12 volt aankomt bij de verwarming van de lambdasondes, of niet?
En, HOE weet je dat de verwarming van de lambdasondes wel werkt als je de massa rechtstreeks aansluit?
En, wat vindt de motor niet leuk als je de massa van de verwarming rechtstreeks aansluit?

robertsneller (0), 4 jaar geleden

82778939

robertsneller (0), 4 jaar geleden

er komt wel 12v bij de sonde ik heb het getest met een sonde aantesluiten en dan de min op de accu te zetten dan word de sonde warm

robertsneller (0), 4 jaar geleden

de min van de sonde gaat de ecu/ebe in dus ga er van uit dat daar dan de oorzaak zit

hans4074 (0) PRO, 4 jaar geleden

De massa(aansturing) komt voor de voorste lambda uit de EBE en zit in de 32 voudige zwarte stekker positie E2. Voor de achterste lambda is dat positie D2 in dezelfde 32 voudige stekker. E2 gaat naar de groene stekker van de voorste lambda op positie 2 en D2 gaat naar de blauwe stekker van de achterste lambda ook op positie 2.
De cijfers/nummers staan (klein) op (randen van) de stekkers.
Als deze draden in orde zijn, en je hebt voeding op beide lambda's op beide lambda-stekkers op positie 1 via zekering F15 in de BM34, en beide lambda-sensors zijn oké, dan kom je inderdaad uit op een defect in de EBE.
Dan nu het begin van je vraag: als je op de sloop gaat kijken voor een andere, identieke EBE, dan moet je óók de daarbij behorende BSI nemen. Beide componenten zijn éénmalig te voorzien van de startcode, dus alleen met een EBE kom je er niet en zal de motor niet aanslaan. Als je zowel EBE en bijbehorende BSI weet te bemachtigen MOET je van deze set de startcode weten i.v.m. je eigen sleutels. Je eigen sleutels moeten dan opnieuw ingeleerd worden. Misschien toch een optie om eens bij bijv. ACtronics te informeren of zij de EBE kunnen controleren/repareren.

robertsneller (0), 4 jaar geleden

bedankt voor u bericht ik denk niet dat de bsi aan de ebe gekopelt is de bsi is bij mijn al vervangen door een ander van de sloop ik wil ook zoeken naar een ebe waar de sleutels bij zitten zo dat ik de chip in me eigen sleutel kan zetten dit lijkt mijn de beste oplossing

hans4074 (0) PRO, 4 jaar geleden

Dan moet je doen wat jou de beste oplossing lijkt. Hou ons maar op de hoogte van het resultaat.

robertsneller (0), 4 jaar geleden

Probleem opgelost 2 pennen krom in EBE

robertsneller (0), 4 jaar geleden

storing gewist en blijft weg

robertsneller (0), 4 jaar geleden

opgelost

hans4074 (0) PRO, 4 jaar geleden

D2 en E2 dus :-) Mooi dat het opgelost is, maar de vaagheid blijft. Je geeft in je andere topic aan dat EBE gewisseld is, maar dat het probleem blijft? Maar goed......knap dat je het uiteindelijk gevonden hebt en dat je de oplossing plaatst.

robertsneller (0), 4 jaar geleden

de bsi is een keer vervangen

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.