Renault CLIO: motor loopt niet helemaal goed

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: K4J C7, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 72

Hallo,

Deze clio heb ik gekocht maar de motor loopt niet helemaal zoals het zou moeten.
Motor loopt ook wat onregelmatig en licht schokkerig.
Erg veel pit en trekt goed door.
Snelweg rijd hij prima, waardes weet ik daar niet van nog niet gemeten.
Hondenbot ook al vervangen voor nieuw tegens het onregelmatig lopen en licht schokken maar dat had nauwelijks verbetering.
Start goed.
Af en toe plofje uitlaat

Uitgelezen met: Autel AL519

Gemeten en lijkt oke:
Temparatuur sensor koelwater is oke.
Temparatuur sensor lucht is oke.
Map sensor is oke.
Remmenreiniger geen effect.

Vond dat de 1e lambdasonde niet mooi pendelde.
Vervangen voor een andere helaas geen resultaat.
Achterste lambdasonde durf ik niet te verwisselen, dit wil ik uitstellen anders knapt het af bevestiging is dun en roestig maar lijkt goed te werken.

Nu heb ik 3 korte filmpjes gemaakt van het uitlezen van de gegevens.
Wie wil even meekijken zodat ik gerichter kan zoeken?

Filmpje 1 is stationair op temperatuur
https://youtu.be/BgDi8lTCqVk

Filmpje 2 is +/- 2300 toeren
https://youtu.be/LCJ8pV5wG_Y

Filmpje 3 is grafisch van de 2 lambdasondes en fulltrims
https://youtu.be/Bb37Qg2KcD0

Ben nu al best lang bezig om deze auto goed lopend te krijgen.

Fulltrims zijn niet goed wat in de verwachting lag.

Wat ga ik nog doen:
compressie meten.
injectors controleren.

Graag advies aub.

Groeten,
Marcel

MKL

Geplaatst door MKL (0) PRO , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

kaleido 1 (990) PRO, 4 jaar geleden

Hoe zijn je bougies en kabels ? hondenbot bedoel je de bobine mee ?
Gasklephuis vervuild , klepspeling niet goed , vervuilde inlaat .

MKL (0) PRO, 4 jaar geleden

Hondenbot bedoel ik de onderste bekende motorsteun mee om kanteling tegen te gaan.

Bougies zijn mooi van kleur.
Penbobines zijn Oké.

Ben iets veder hopelijk??

Ik heb nu de longtrim waardes gewist met ander diagnose apparatuur.
Met de al519 wilde dat niet.
Ook niet met accuklem los.
En ook niet met lampje ontladen via accuklem.

Anders werkt de nieuwe uitgewisselde lambda nog met oude longtrim gegevens.

Vandaag stukje gereden en lijkt nu goed te gaan.

Morgen of Maandag even verder kijken......

MKL (0) PRO, 4 jaar geleden

Gasklephuis was schoongemaakt voordat ik begon met uitzoeken.

Klepspeling weet ik niet.
Te tikken niet..
Inlaat schoon.

Misschien ook wel de distributie timing?
Is spieloos namelijk.
Geen sticker en met stift op plaatwerk geschreven (beunhaas?)

Zoals ik al melde lijkt het nu goed te gaan na wissen longtrim waardes.
Heb er alleen niet veel vertrouwen in..

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Ik snap iets niet. Je zegt dat je "nu" de long term fuel trim waardes gewist hebt met andere diagnose apparatuur (Welke?).
In je filmpjes zie ik de Long Term Fuel trim continue op 0% staan. Daar is niets aan te wissen, want na het wissen gaat deze normaal ook naar 0%.

Wat gaf de Long Term Fuel trim aan vlak na het wissen met die andere apparatuur (voor de volgende motorstart)?
Wat geeft de Long Term Fuel trim nu aan? (Stationair en op toeren en indien mogelijk rijdend)?
Wat is de readiness status voor de lambdasondes nu?
Zijn er foutcodes? Vooral die van "de huidge rit' (functie 7) zijn interessant. Want die readiness status voor de lambda bleef niet voor niets op rood.

MKL (0) PRO, 4 jaar geleden

Longtrim gewist met een Delphi.
Nu blijft deze keurig op 0% staan.
Shorttrim blijft pendelen tussen 0 en 30%

Cat en o2 sensor blijft nu wederom vandaag op rood kruisje staan.
Maar pendelt wel vreemd genoeg.
Motor loopt niet geheel mooi meer.
Tevens nieuwe foutcode p0500 van de snelheidssensor, die hij niet heeft?
En stuurbekrachtiging die niet meer werkt, min pool eraf en stuurbekrachtiging werkt weer goed.

Ik denk dat ik de bekabeling een goed moet doormeten.
Alleen ik heb geen schema’s van deze auto.

Wat ik ga doen:
Doormeten van lambada 1 en 2 naar computer.
Doormeten van gasklephuis naar computer.
Doormeten van gaspedaal naar computer (stekker is blijkbaar al vervangen zag ik)
Kijk of ik ergens een 4 gas meting kan laten doen.

Uitdraai snelwegrit volgt.

Pfff even gek van te worden.

Meetschemas of dialogis welkom

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Volgens je datalijst is er wel support voor de voertuigsnelheid (VSS) in de computer. Dus moet er ergens een input zijn, misschien van ABS?

Tja, de AL519 laat wel eens meer gekke dingen zien.
Volgens de datalijst (O2SLOC) heb je 2 banken met elk 1 lambda sensor. Namelijk B1S en B2S.
Welke nummer die sensors hebben zou ook handig zijn. maar dat wordt dan weer niet getoond.
Volgens diezelfde datalijst heb je de volgende lambda sensors: O2S11 en O2S12. Wat dus bank 1 is met 2 sensoren.
Een beetje in tegenspraak met elkaar, maar misschien begreep Renault in 2001 nog niet hoe EOBD werkte.

Als O2S op rood blijft staan bij de readyness tests, dan wordt er ergens iets gemeten wat de ecu niet bevalt.
Mogelijk komt die foutcode pas bij het rijden en mogelijk komt die foutcode niet verder dan service 7.
Ik heb dat wel eens gezien met foutcodes op de verwarming van de lambdasondes (o.k., weliswaar bij Subaru).
Dat kan ook een reden zijn, dat de Long Term Fuel trim op dit moment niet meer wordt bijgewerkt.
En inderdaad, het bereik van de Short Term Fuel trim is te groot. Dat zou iets van 10% moeten zijn (-5% tot +5% is ideaal).

MKL (0) PRO, 4 jaar geleden

Hallo,

Bedankt voor je reactie.

Klopt de AL519 meter geeft wat verwarrend aan.

Het gaat om 1 bank met 2 lambda sondes en 1 katalysator.

Vandaag 4 gas test gedaan.
Ziet er volgens mij prima uit.

0 t/m 5 seconden stationair.
6 t/m 42 seonden 2500 toeren.
43 t/m einde filmpje stationair.

Filmpje: https://youtu.be/L2XMyycpwEs

Donderdag ga ik verder met kabels meten ik er tijd dan voor vrij gemaakt.
Als iemand nog elektrische schemas heeft houd ik mij aanbevolen.

Mvg,
Marcel

MKL (0) PRO, 4 jaar geleden

Wie heeft voor mij een schema van de sirius34 Motorcode k4j710?

MKL (0) PRO, 4 jaar geleden

Vandaag metingen gedaan in de kabels en aansluitingen.
Flink schoon gemaakt.
Geen verschil...

Ik verdenk de achterste 02 sensor dat deze ook stuk is. (voorste is nu al vervangen)
Gezien hij op -100 blijft hangen en pendeld niet en de Kat. een rood kruis.
Als de achterste o2 zelf niet oké is dan geeft hij ook geen juiste waarde van de kat. die nu op een rood kruis staat...

Ik heb hier alleen een digitale multimeter helaas geen analoge
En een Al519 van Autel apparaat.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Met -100 bedoel je waarschijnlijk de STFT die bij de achterste lambda sonde staat.
Deze wordt bij deze motor NIET gebruikt. Kan ook niet want -100% zou een inspuitduur van 0ms geven en dan loopt de motor niet.
Verder heeft Renault hier een foutje gemaakt. De waarde die doorgegeven wordt is 0, terwijl deze 255 (0FF Hexadecimaal) moet zijn.
0FFH resulteert bij een goede scanner in de tekst Not Used of Niet gebruikt.
Die -100 is in ieder geval niet de aanleiding/oorzaak dat er 2 readyness testen op rood blijven staan.

Wat wel een mogelijk probleem kan zijn met die achterste sonde is dat in je 1e 2 filmpjes deze op 0,41V blijft hangen.
Dat ondanks het feit dat de motor warm is (84 en 80 graden Celsius). Was de motor eerst uit en pas vlak voor de filmpjes gestart?
Want in het 3e filmpje werkt de achterste sonde wel alhoewel deze wel erg vaak richting 0 volt gaat.
Dat slingeren van de achterste sonde geeft eigenlijk aan dat de kat niet (goed) meer werkt, dan wel dat het mengsel voor de kat te vaak arm is.
Dat is weer in tegenspraak met je laatste filmpje van de 4-gas test. Die waardes zijn perfect.
Geen Co, geen HC, geen O2 over en Co2 op ruim 15%. Dat is een bijna perfecte verbranding en een goed werkende kat.

MKL (0) PRO, 4 jaar geleden

Hallo Oldford,

Daarom is het ook een lastig probleempje om op te lossen vind ik..
Een en ander spreekt elkaar tegen.
Benzine verbruik is ook iets te hoog, 1:12 bij zeer rustig rijden op de snelweg.
Tevens bij vrijloop en snelweg +/- 2200 toeren een vreemde resonantie in het toerental.

Welke stappen zou jij doorlopen om tot de oorzaak te komen?
Welke waardes zouden volgens jou de 2e lambda moeten hebben dan? (volgens mij een breedband en die is toch lastig te meten met multimeter?)

Schemas heb ik intussen om door te meten!


Wat heb ik gedaan intussen?
1. Lambda achter de cat doorgemeten, slechte stekker verbinding doorgesoldeerd (geen effect op het geheel)
2. 2 lambda sondes doorgemeten tot de ecustekker en was oke.
3. Probleem snelheids sensor opgelost, kwam door stationair laten lopen met de wielen van de grond en de wielen langzaam meedraaien waardoor de abs blijkbaar ingrijpt.

Beetje gassen op de snelweg rijd de auto als een speer!
Alleen bij lagere snelheden stottert hij wat en loopt onregelmatig..
En bij koud weer wat erger.

Wat ga ik nog doen?
1. Injectors ultrasoon reinigen en testen.
2. Compressie meten.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Voorste EN achterste lambda sondes zijn gewoon ouderwetse sprong sondes, dus te meten met een multi meter.
Bij warme motor, katalysator en lambda sonde zou de achterste sonde tijdens constant rijden een constant hoog (> 0,7 V) signaal moeten geven.
In je filmpje kom de waarde tot 0,695 V. Als de motor loopt zoals bij de uitlaatgastest (0% Co) dan verwacht ik een signaal > 0,8 V.
Bij gas loslaten (afremmen op de motor) mag deze naar 0 volt gaan (geen injectie, dus ook geen verbranding meer).

Als de sonde nog koud is dan geeft deze een signaal rond de 0,44 V (kennelijk 0,41 bij jouw motor) af.

MKL (0) PRO, 4 jaar geleden

Vandaag even tijd gehad om verder te testen.

Readyness tests bij stilstaande auto en koude motor ook weer fout bij CAT en OS2 sensor. (na 10 min nog steeds fout ook met flink gas geven)
Loopt ook niet geheel mooi dan.

Na 2 KM van huis (met warme motor) begon de 2e lambda ook te pendelen tussen ongeveer tussen 0.3 en 0.6 volt. (moest ook op de weg letten haha)
Op stukje snelweg reageert de achterste na mijn idee dan goed.
Achterste lambda blijft dan rond de 0.6 - 0.7 volt pendelen op de snelweg.
Gas los daalt het naar 0 volt, bij gas geven loopt deze op, constante snelheid rijden blijft hij ligt pendelen rond die 0.6 volt, lijkt mij prima!
Readyness test nu alles oke onder het rijden!
Bij thuiskomst ook nog....

Kortom bij lage snelheden en/of geen belasting fout bij de readyness test.
Snelweg lijkt het goed te gaan....

Mmmm? zou dan toch de verwarming van de 2e lambda kuren hebben?
In hoeverre kan zo'n 2e lambda deze problemen veroorzaken?

Link van 3 pdf-jes met data van rijden op snelweg 5 km heen en 5 terug.

1. snelweg heen met complete data en geen goede readyness test.
2. snelweg heen met os1 en os2 en geen goede readyness test.
3. snelweg terug complete data met goede readyness test

https://drive.google.com/drive/folders/1...

MKL (0) PRO, 4 jaar geleden

Update:

Met de Clip aan de gang geweest vandaag om juiste diagnose te doen.
Ben erg druk dus moet het tussendoor doen allemaal..
De universele scanner is achteraf veel te beperkt als het complex gaat worden.
Auto zat vol met storingen...
Alles gewist om met een geheel schone lei te beginnen.

Stukje gereden en foutcode en DF002 (3DEF) en DF254 (2DEF) komen naar voren met de clip. (zie bijlages)
(genoeg info hierover te vinden op internet vanwege de grootschalige problemen hiermee)
Gaspedaal was niet geheel oké meer gezien de weerstandsbanen, inmiddels vervangen voor een goede gebruikte.
Tevens de weerstandsbanen van het gasklephuis waren ook niet oké meer (zie bijlage)
Moet even op zoek naar een andere hiervoor.

Ik wil éérst dit oplossen voordat ik verder ga met de rest.

kan iemand mij vertellen (Howto) hoe je een gasklephuis in moet leren op de clip?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.