Renault TWINGO: Van alles

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: D7F F7, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 43

Goede avond,

Probleem met schoonmoeder, alleen in dit geval met haar auto.

Renault Twingo km teller werkt niet. Ook loopt de dagteller niet op. Snelheids Sensor op de bak 2x vervangen. 1x door mijzelf, andere keer door de garage.
Nou kwam ik er vandaag achter dat de motor ook flink inhoud, vooral op de snelweg en met wat harder wegtrekken.
Garage wil een nieuwe versnellingsbak(jb1-989) erin zetten omdat ze denken dat het daar aan ligt. Ik heb daar mijn twijfels bij en neig meer naar de ecu. Beide iig niet goedkoop.

NonXistant

Geplaatst door NonXistant (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Tja, beide oplossingen (bak en ecu) zijn nu niet direct de meest voorkomende oplossingen voor inhouden.
Meer voor de hand liggende defecten zijn een defecte sensor, valse lucht of een verkeerde brandstof druk.
Voor dat je een hoop geld uitgeeft, zou ik dat eerst eens laten controleren.
Naar keuze rijdend proefrijden met aangesloten diagnose apparatuur of hetzelfde maar dan op een rollenbank.
Een 4-gas test (zoals bij de APK) kan ook dingen verhelderen, en dan aangevuld met een paar keer flink gas geven.

Ik heb het gevoel dat je dat niet bij je huidige garage moet laten doen.

ronny503 (0), 4 jaar geleden

De aansluitsteker en de bedrading van de sensor of het instrumentenpaneel zelf kunnen ook problemen geven. Ik weet niet of het bij Renault ook zo is maar Ford gebruikt de snelheidssensor ook om de ecu van informatie te voorzien en als die info wegvalt gaat de motor in een soort van noodloop en dat is niet fijn. Het lijkt me stug dat het aan de versnellingsbak ligt want de sensor meet via pulsen de omwentelingen en heeft verder geen raakvlak met de pulsgever in de versnellingsbak.

Heino4267 (200), 4 jaar geleden

Je zou bijna denken dat je twee elektrische problemen hebt:
1. je motor loopt niet lekker
2. ergens in de kabelboom tussen de "snelheidssensor op de versnellingsbak" en de ECU gaat je snelheidssignaal verloren.

Laat een andere garage eerst eens naar probleem 1 kijken en daarna naar probleem 2.
Als die beide in orde zijn zou ik naar de versnellingsbak laten kijken (als dat dan nog uberhaupt nodig is) ...

willyvan (5) PRO, 4 jaar geleden

radio eens demonteren zit speed signal op kijk eens of km teller blijft werken als ie losgekoppeld is

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.