Ford FOCUS: kan niet starten, ook niet met aanslepen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: FXDB, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Niet starten ligt niet aan de bobine, die is dus voor niets vervangen.
Meet eens op het dunne draadje op de startmotor of daar 12 volt opkomt tijdens startpoging...
Het probleem kan in het contactslot zitten...

Even met 2 man doen, 1 starten en 1 meten.

svaleras

Geplaatst door svaleras (100) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

svaleras (100), 4 jaar geleden

Beste mensen,

Wie kan mij eventueel verder helpen.
Vandaag de auto een aantal malen gereden zonder problemen. Echter de laatste keer parkeerde ik de auto en even later wou ik weer gaan rijden, wilde de auto niet meer starten.
En met niet meer starten bedoel ik dat er alleen contact is bij het sleutel omdraaien, verder geen reactie van de startmotor.

Accu getest = OK
Startmotor getest = OK
Bobine vervangen = OK

Auto geprobeerd slepend aan de praat te krijgen maar het gekke is dat dit dus niet lukt. Is mij niet eerder voorgekomen en snap niet goed waarom de auto,al slepend, niet start en ook geen aanstalten maakt tot starten.

Wie o wie heeft dit al eens gehad of zou mij een richting in kunnen wijzen. Ik snap het even niet waar ik de oorzaak moet zoeken.

De auto vertoonde voor die tijd geen rare dingen o.i.d.

Heino4267 (110), 4 jaar geleden

1. is de startblokkering er vanaf (dat zie je in je instrumentenpaneel)?
2. krijgt de motor benzine (bv. aan de uitlaat ruiken of hij verzopen is na startpogingen)?
3. krijgen de bougies vonken (een bougie verwijderen en vastklemmen op het motorblok terwijl je een startpoging doet en dan kijken of hij vonkt)?

Een bekend euvel is een niet werkende brandstofpomp (defect of slecht contact op de stekker ervan).

svaleras (100), 4 jaar geleden

Dag Heino,
Allereerst bedankt voor je reactie.

1.Geen idee of de startblokkering ervan af is, hoe zie ik dat in m'n instrumentenpaneel? ( ik dacht dat de motor wel ronddraait ook als de startblokkering niet eraf is?)

2.De motorkrijgt wel benzine, heb dit getest door op contact te zetten en de pomp gooit benzine uit de slang. Van verzuipen is geen sprake want ik startte niet eens.

3. Vonken kan ik niet testen want de motor draait niet rond tijdens startpoging.

De motor doet niks tijdens een startpoging, tornt niet rond!
Het vreemde is dat er ook helemaal geen reactie is als men de auto aansleept.Normaal gesproken zou de auto moeten starten bij aanslepen, of in ieder geval aanstalten maken tot starten. Maar zelfs dat niet.

kaleido 1 (965) PRO, 4 jaar geleden

Is er geen zekering defect ?

svaleras (100), 4 jaar geleden

Om eerlijk te zijn heb ik niet gekeken naar de zekeringen:)) Ga straks kijken

svaleras (100), 4 jaar geleden

Zekeringen allen Ok. Zowel onder t stuur als in de motorruimte

svaleras (100), 4 jaar geleden

Dag Hans,
Bedankt voor je antwoord.

Tja de bobine had ik nog liggen en is simpel te vervangen, was idd onnodig.
Inmiddels ben ik een heel klein beetje verder, echter nog geen oplossing.

Na zo goed als alles uitgeprobeerd te hebben, deed ik uit frustratie de sleutel een aantal keren heen en weer. En opeens tornde de motor. Ik blij, dus ik dacht,nu krijg ik je wel aan de praat.
Helaas niet. Dus de huidige situatie is dat de motor nu wel ronddraait bij startpogingen maar slaat niet aan. Wederom geprobeerd aan te slepen om te starten maar geen succes.
Er is vonk, er komt brandstof.

Natuurlijk dacht ik meteen aan de startblokkering,maar volgens het rode lampje bij de klok, is daar niks mis mee. En daarmee bedoel ik dat het knippert volgens het boekje.
Boekje zegt: als sleutel eruit is gaat het lampje blijvend knipperen elke 2 seconden.
Zodra men de sleutel erin doet en deze herkent wordt dan blijft het lampje 3 seconden constant branden en gaat daarna uit. Dit schijnt te betekenen dat daarmee de sleutel herkent is.
Tja....

Enfin, de motor tornt dus nu wel rond bij een startpoging, maar maakt geen aanstalten tot doorstarten.
Iemand nog een idee?? Ook omtrent misschien toch iets met de startblokkering?
Misschien handig om erbij te vermelden dat ik slechts één sleutel heb, en die is zonder knopjes.

ronny503 (0), 4 jaar geleden

Als de startblokkering wordt vrijgegeven en daar lijkt het wel op dan zou de motor aan moeten slaan omdat er ook brandstof en vonk aanwezig is. Is het geluid van de startmotor nog hetzelfde als voorheen of is die veranderd want als dat zo is kan de distributieriem geknapt of versprongen zijn.

svaleras (100), 4 jaar geleden

Dag Ronny,

In mijn beleving is het geluid van de startmotor en het tornen v.d. motor heel normaal. Distributieriem is in ieder geval niet geknapt, dat heb ik al gekeken. En dat geluid hoor je ook wel als die geknapt zou zijn, starten klinkt dan heel anders.
Of de riem versprongen is, dat weet ik natuurlijk niet, ging ik ook niet vanuit eigenlijk. Maar zou best eens kunnen, wie weet.

ronny503 (0), 4 jaar geleden

Wellicht is uitlezen een optie maar dan zal er uitleesapparatuur aanwezig moeten zijn of afslepen naar een garage om uit te laten lezen. Wat u nog zou kunnen proberen is de signaaldraad van de starter te vervangen door een losse draad en die aan de plus van de accu houden zodat u buiten het contactslot om de starter in werking kunt stellen uiteraard met het contact aan. Ooit eens meegemaakt met een golf uit negentien flintstone die met aanslepen ook niet aan de gang ging.

Heino4267 (110), 4 jaar geleden

Rondrijden met maar één sleutel is net een gokkast: ooit weet je dat je aan de beurt bent.

Nu zit je met een kip en ei probleem.
In jouw geval zou ik de sleutel in het contactslot doen zodat je kunt sturen en dan zorgen dat de auto bij een garage komt die Renault correct kan uitlezen (de Renault dealer bv.). Daar kunnen ze de auto uitlezen en waarschijnlijk zeggen waarom de auto niet start.

Als je een intacte sleutelkaart hebt, kan je daarmee (dus alleen de kaart) naar een Renault dealer gaan: die hebben een bureau-kaartlezer waarmee de kaart uit te lezen is. Als de kaart in orde is, staan de foutcodes van je auto ook in de kaart (voor zover ik weet).

svaleras (100), 4 jaar geleden

Uitlezen heb ik al laten doen bij een garage. Deze gaf geen storingen o.i.d. aan. Ik ga het proberen met de signaaldraad.

svaleras (100), 4 jaar geleden

Dag Heino. Het betreft een Ford Focus en geen Renault. En ik heb het laten uitlezen bij Ford.

svaleras (100), 4 jaar geleden

[yt]https://youtu.be/lCcGaaxbSvY[/yt]
Bekijk filmpje omtrent het starten. Klinkt toch vrij normaal of hoor ik iets over t hoofd??

Highway (65) PRO, 4 jaar geleden

Je hebt hem bij Ford laten uitlezen en geen storing? Hebben ze ook naar de data gekeken? Hadden ze een idee?
Zo als ik het nu zie moet hij iets gaan doen als hij benzine krijgt en vonkt. Komt er rook uit de uitlaat of kun je lucht voelen?

svaleras (100), 4 jaar geleden

Dag Highway. Nee bij uitlezen waren er geen storingen. Ford zegt ook niet een idee paraat te hebben. Ik kon de auto voor nader onderzoek achterlaten, maar ja...
Nee geen rook uit de uitlaat.

Highway (65) PRO, 4 jaar geleden

Geen rook maar voel je ook niks? Dan zou het verstopt zijn. Ik heb een keer gehad bij een auto waar de stationair regeklep dicht bleef dus geen lucht geen motor die aan sloeg. Timing op tijd ga zo maar door. Je zult een aantal basis dingen moeten controleren anders kunnen we blijven gissen.

svaleras (100), 4 jaar geleden

Dag Highway.
Als je het verhaal helemaal doorgelezdn hebt, wat ik aanneem, dan heb ik aardig wat basisdingen gecontroleerd en nagelopen. Daar schort het niet aan. Echter op gegeven moment komt men op een punt waarbij men gaat gissen of mogelijkheden gaat aangeven. Dat punt is denk ik wel een beetje bereikt nu :)

ronny503 (0), 4 jaar geleden

Aan het geluid te horen gaat het starten niet echt van harte maar dat kan ook aan de accu capaciteit te wijten zijn. Er is wel sprake van compressie want als dat niet zo zou zijn zou het geluid bij het starten inderdaad anders klinken. Wat u zou kunnen doen is de afdekkappen van de distributieriem en de klepdeksels demonteren en kijken of beide nokkenassen bij het rondtornen van de krukas mee draaien en controleren of de timing nog kloppend is. Ik vrees toch dat de distributieriem de oorzaak is en met wat geluk geen fatale motorschade heeft veroorzaakt.

svaleras (100), 4 jaar geleden

Dag Ronny.
Wederom bedankt voor t meedenken. Gisteravond de distributiekap eraf gehaald. Riem is ok en beide nokkenassen draaien mee. Vandaag ga ik kijken of de timing klopt

svaleras (100), 4 jaar geleden

Beste mensen,
Ik heb het probleem weten op te lossen. De brandstofleiding zat in het allerlaatste gedeelte behoorlijk verstopt. Er kwam dus wel brandstof maar de verdere doorgang was blijkbaar net niet genoeg om te kunnen starten. Andere slang erop gedaan en de motor startte. Tja zo zie je maar weer dat een simpel iets zo lastig te traceren was.

Bedankt aan eenieder voor het meedenken

ronny503 (0), 4 jaar geleden

Kleine oorzaken hebben soms grote gevolgen.
Bedankt voor de terugkoppeling.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.