Volkswagen POLO 55 KW: Kleppendeksel

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 6N2

Beste mensen,

Gisteravond ging het oliedruk lampje knipperen. Nu lijkt het of er een (echt )harde tik bij de nokkenas vandaan komt. Om te kijken of er wellicht een klepstoters defect wilde ik de kleppen deksel openen maar lukt niet. De bouten op de foto zijn er uit. Wellicht vergeet ik wat en voor dat ik de boel kapot maak. Ik vermoed vervuiling door een gescheurde slang van de carter ventilatie bij de vuldup zie ik alleen zwarte smurrie.
Heeft deze Polo 1,4 6N2 hydraulische kleppen?
Nou tikken die MPI motors altijd wat maar een echt harde tik? Suggesties?

depex406

Geplaatst door depex406 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 4 jaar geleden

Miss kun je hier iets mee : [b]LET OP NR 1 OP DE AFBEELDING[/b] (bout onder de oliedop)

‒ → Bouten van kleppendeksel in de voorgeschreven volgorde eruit draaien, nr. 8 en 9 kruiselings afwisselend losdraaien.

‒ → Dun en gelijkmatig laagje afdichtmiddel op de schone afdichtvlakken van het kleppendeksel aanbrengen.
Aanwijzing:

Het afdichtmiddel mag niet te dik worden aangebracht, omdat anders overtollig afdichtmiddel in de olieboringen of de nokkenaslagering kan komen en motorschade kan veroorzaken.

‒ → Kleppendeksel met de paspennen voorzichtig en verticaal in de boringen van de cilinderkop -pijlen- plaatsen.
Aanwijzingen:

◆ Plaatsen en vastdraaien van het kleppendeksel moet zonder onderbreking gebeuren, omdat de afdichtvlakken, meteen als deze met elkaar in aanraking komen, beginnen uit te harden.
◆ Bouten van het kleppendeksel moeten worden vervangen.

‒ → Eerst bouten nr. 1 en 2 afwisselend kruiselings vastdraaien en met 6 Nm aantrekken.
‒ Vervolgens de andere bouten in de voorgeschreven volgorde met 6 Nm aantrekken.
‒ Ten slotte alle bouten 1/4 omw. (90°) verder draaien

depex406 (0), 4 jaar geleden

Geachte heer Kelder,

Dank voor deze info.
De bout onder de vuldop die had ik niet gezien. Dank voor de vastdraai procedure. U heeft me weer op weg geholpen.

Mvrgr Jan

depex406 (0), 4 jaar geleden

De kleppendeksel is eraf.
Maar..
Het oliedruk lampje brand nog steeds. Motor gereinigd met flush. De motor moest 5 minuten stationair draaien daarna olie aftappen en oliefilter vervangen. Tijdens het flushen liep de motor goed en het tikken van kleppen werd minder.
Vervolgens nieuwe olie en filter erin en na 5 minuten weer oliedruklamp aan.
Nu blijkt dat er in het nieuwe oliefilter geen drup olie zit. bij kleppen en nokkenas geen olie. De olie wordt niet naar de kop gepompt. Nu wil ik eigenlijk de oliepomp vervangen. Heb ik twee vragen volgens de automaterialen zaak gaan ze zelden kapot. Mijn vraag is nu of en waardoor gaat een oliepomp kapot?

jaker (0) PRO, 4 jaar geleden

Een olie pomp kan eigenlijk niet kapotgaan,als er iets in de olie zit is het dat wel,maar.. er zit ook een overdruk ventiel in,dat zorgt ervoor dat de olie druk bij een koude motor niet te hoog oploopt,als het ventiel in de positie van koude motor vast zit,zal bij een warme motor de pomp de dunnere warme olie niet meer op kunnen pompen. mogelijk is dit hier het geval.

depex406 (0), 4 jaar geleden

Beste Jaker,

Dank voor uw reactie.
Denk dat ik pomp er maar eens afhaal. Flinke klus maar anders weet ik ook niet meer.

Mvrgr Jan

kaleido 1 (945) PRO, 4 jaar geleden

Aanzuigzeef verstopt/vervuild .

depex406 (0), 4 jaar geleden

Beste Kaleido,

Zeef heb ik schoongemaakt, zat wat zwarte koek op maar hij zat niet dicht. Gisteren het carter eraf gehad en eigenlijk viel het me wat vervuiling betreft mee voor een motor met forse km stand. Denk dat ik hem morgen maar eens start zonder oliefilter kijken of er daar olie uitkomt.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de oliepomp er zomaar mee ophoud. Zonder enige voor teken.
Of,ergens las ik dat de nokken die de oliepomp moeten meenemen wel eens doorslaan of afslijten zodat hij niet meer draait. Denk dat er weinig anders op zit de pomp te demonteren en kijken of daar het probleem zit.

Alvast dank voor uw reactie(s)

Mvrgr Jan.

depex406 (0), 4 jaar geleden

Beste mensen,

De oliepomp gedemonteerd. Even voor mijn beeld. Bij de rode pijl gaat de olie onder druk ( 5 bar?) naar het oliefilter?
Wat kan er nu gebeuren dat zo'n pomp er ineens mee stopt? Uiteraard vervang ik hem maar zou graag een mogelijke oorzaak willen weten. Er lijkt zo weinig aan kapot te kunnen, wellicht zit er ergens iets verstopt?
Na de pomp gaat het door het oliefilter dat kanaal kan ik doorblazen met perslucht. Maar vanaf de filter, gaat het dan naar de kleppen?

Mvrgr Jan

kaleido 1 (945) PRO, 4 jaar geleden

Als ik alles zo bekijk zit er veel vervuiling in je motor , de flush die ik altijd gebruik moet er minstens 20 minuten in blijven met stationair toerental , dan wordt alles echt schoon , 5 minuten lijkt me erg kort om het spul zijn werk te laten doen , maar dat terzijde , ik vermoed dat de oliekanalen verstopt of minimaal erg vervuild zijn , na je filter gaat het de motor in , krukas nokkenas enz. mits de boel niet verstopt zit , anders via overdrukventiel weer terug je carter in .

depex406 (0), 4 jaar geleden

Beste Kaleido,

Dank voor uw reactie.
Ik zet er eerst maar eens een nieuwe pomp op. Gezien het feit dat er in het oliefilter geen olie komt. Er kan best een kanaal verstopt zitten maar m.i. niet allemaal en tegelijk. En dan zou hij oliefilter gewoon kunnen volpompen, maar er zat geen drup in. Prijs van zo;n pomp valt ook wel mee.
Pomp heeft ook wat slijtplekken en een tandwielpomp werkt m.i.alleen als er geen speling in zit.
Zal komende week nog laten weten of het de oplossing was.

Mvrgr Jan

depex406 (0), 4 jaar geleden

Vandaag nieuwe oliepomp er in gezet. Nieuwe olie plus oliefilter. Het probleem lijkt opgelost, de kleppen tikken niet meer en er lijkt voldoende oliedruk.
Wacht nog even met opgelost melden, eerst stuk rijden maar er is hoop.

depex406 (0), 4 jaar geleden

Probleem, opgelost.
Nieuwe oliepomp gemonteerd. Aan de oude is optisch niet veel te zien maar wellicht is de speling te groot geworden om te functioneren. Met name denk ik dan aan de aanzuiging. Waarschijnlijk niet voldoende onderdruk.
Dank, voor de reacties en hulp.

Mvgr Jan

depex406 (0), 4 jaar geleden

zie bovenstaand bericht

kaleido 1 (945) PRO, 4 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.