Citroën C3 PICASSO: Emissie storing / rijden op 3 cilinders

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: 8FS, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 70

Hoi,

Wij hebben een Citroen C3 Picasso van 2010 een 2j in ons bezit.. sinds afgelopen juni hadden we een emissie storing, de auto na de garage gebracht en daar kwam uit dat de bobine van cilinder 3 defect was.

Auto opgehaald en reed weer goed, een paar weken later in juli voor onze vakantie hadden we ineens weer een emissie storing, wij weer na de garage toe, deze heeft de fout hersteld en niets kunnen vinden. Daarna zijn we op vakantie gegaan na Frankrijk zonder problemen.

Sinds afgelopen september heeft de auto nu regelmatig een emissie storing, hij rijdt dan op 3 pitten, moeten we de auto stil zetten en dan even wachten voordat we kunnen starten en verder kunnen rijden. Echter als we de volgende dag in de auto stappen, is de motor storing melding weg.

Eind september was ineens de accu defect, ik dacht o dan kan dit wel het wel eens het probleem zijn geweest, nieuwe accu erin, maar niets is minder waar, de auto blijft regelmatig een emissie storing geven, met als hoogte punt dat gisteren tijdens de emissie storing de auto radio volume automatisch werd verhoogd, als we terug draaien ging deze toch weer omhoog. Na uitzetten van de auto deed alles weer prima.

De emissie storing treed het vaaks op als je een stuk gereden heb dan bv moet wachten bij een stoplicht, dan voel je ineens dat de motor op 3 pitten gaat lopen en dan beep emissie storing.

Wat zou dit kunnen zijn?

pjwl

Geplaatst door pjwl (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Ik zou beginnen met het laten uitlezen van de storing(en). Dan weet je in ieder geval de cylinder waar het om gaat.
De storing is nog steeds een aantal dagen uit te lezen, ook al is de motor storings melding niet meer aanwezig.

pjwl (0), 4 jaar geleden

Hoi,

De storing blijf steeds bij dezelfde cilinder nummer 3.. ook nadat de bobine van deze cilinder was vervangen, deze was defect gaf de monteur aan.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Behalve een defecte bobine, zijn er nog meer oorzaken waarom een cylinder wordt uitgeschakeld.
Dat zijn o.a. een defecte injector, verouderde/defecte sensor, valse lucht of een mechanisch probleem.
Is hier al onderzoek naar gedaan?

pjwl (0), 4 jaar geleden

Nadat de bobine vervangen was hebben we de auto terug gebracht naar de garage, deze kon toen niets vinden waarom de emissie storing zouden worden gegeven.

Ze gaven toen aan dat eventueel de electronica defect kon zijn, nu ben ik daar niet gelijk een voorstander van om de schuld te geven, maar dat ie laatst toen de emissie storing optrad ook de volume van de auto radio ging verhogen ga ik toch twijfelen, ook hebben we een melding gehad dat de ABS niet goed zou zijn, maar die melding is inmiddels ook weer weg.

Als ik gewoon op de snel weg rijdt dan komt het probleem niet voor, alleen wanneer ik langzaam moet gaan rijden bv file of stoppen bij een stoplicht

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Er kan verband bestaan tussen de ABS foutmelding en het verhogen van het volume van de autoradio.
Dat zelfde verband kan er zijn met de melding "emissie storing".
Mogelijk wordt op dat moment niet meer de rijsnelheid ontvangen van het ABS.
Gezien het bouwjaar kan dat een can-bus probleem zijn.

Ik zou het ABS ook eens laten uitlezen en als dit model een BSI heeft dan die ook. In de laatste staan alle opgetreden storingen.

pjwl (0), 4 jaar geleden

Dank jullie voor de antwoorden.

Hoe kan het dan voorkomen dat we normaal rijden op de weg bv 80km/u en als we dan stoppen voor een stoplicht en de auto gaat stationaire lopen ineens op 3 pitten gaat lopen?

Met vriendelijke groet Patrick

pjwl (0), 4 jaar geleden

Hoi,

Na een aantal keer onderzoek en reparaties te hebben gedaan, wordt er nu vanuit gegaan dat er een component in de ECU defect is.. een andere monteur geeft aan dat de katalysator verstopt kan zijn.

Na overwegen hebben we besloten om de Citroen weg te doen en een Toyota Corrolla Verso / Verso te kopen vanaf 2006( daar voor had ik begrepen dat er olie verbruik problemen waren?)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.