Toyota Avensis: Ophanging rechtsvoor

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hoi, ik heb een aantal geluiden uit het onderstel, vermoedelijk zullen dit wel losse verschillende (oor)zaken zijn.
Ik heb er tijdens het rijden geen last van dus zal niet iets urgents zijn maar ben wel nieuwsgierig waar ik het eventueel in moet zoeken mocht het teveel gaan irriteren.

1. Alleen bij volledig insturen naar links, kraakt het duidelijk hoorbaar bij het rechtervoorwiel. Wiel iets terugdraaien en geluid is weg. Eerste keer dacht ik dat mijn veer kapot ging o.i.d. Gek genoeg linksvoor hoor ik niks bij volledig insturen naar rechts. Euvel ontstaan na montage 215/50r17 banden (oude set was 205/55r16) ook al heb ik voor mijn gevoel voldoende speling. Nieuwe set loopt verder nergens aan.

2. Klonk bij wegrijden in de ochtend. Bij koud wegrijden hoor ik rechtsvoor een klonk bij het wegrijden, alsof iets zich moet zetten. Ik moet altijd naar links uit het parkeervak rijden dus dit geluid komt ook bij het insturen. Ik hoor dit altijd maar 1x dus alleen na koud wegrijden, daarna is het volledig weg.

3. Kan niet horen of dit bij beide wielen of alleen rechtsvoor is. Bij langzaam een vluchtheuvel nemend hoor ik een krakend geluid voorin. Bij normale snelheid hoor je dit niet tenzij ik weer iets te hard erover ga, dan hoor ik ook de veren een beetje kraken maar dat beschouw ik als normaal (?). Net als bij 1 klinkt het een beetje als een roestige veer die in veert (weet ff niet hoe dit beter te omschrijven).

Ik heb verder bij het rijden nergens last van, dus geen trillingen, stuurafwijkingen of andere dingen. Auto rijdt normaal en stabiel ook op hogere snelheden. Auto is begin mei zonder probleem door APK gekomen.

sappie

Geplaatst door sappie (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kaleido 1 (1620) PRO, 9 jaar geleden

Al eens iemand laten luisteren , bij het wiel als je zelf de auto iets laat rijden ? waar het geluid vandaan komt ?
De klonk zou bv. de remblokken kunnen zijn die iets blijven plakken , of speling op de aandrijfas in de naaf , of het bovenste taatslager van de schroefveer die iets verspringt.

Michiel7811 (0), 9 jaar geleden

1 en 3 heb ik ook. Betreft avensis 2006 d4d. Bij mij enkel bij naar rechts sturen knarst het bij linkervoorwiel. Alleen bij snel genomen korte bochten. Vrijwel zeker taatslager die beetje stroef loopt. Verklaart ook dat het enkel gebeurt bij (in mijn geval) naar rechts sturen, dan wordt linkertaats zwaarder belast.

Weet iemand of dit wellicht met WD40 oid in te spuiten is zonder de veerpoot te demonteren?

Bij mij is het iig niet de fuseekogel, stuurkogel, draagarmen of remblokken.

Ik rijd er mee door zolang het niet permanent geluid maakt en ik het niet voel in de besturing.

Mvg Michel

sappie (0), 9 jaar geleden

Hoi Michel, dat klinkt in ieder geval als hetzelfde wat ik heb, alleen ik heb het met naar rechts sturen.
Ben ook benieuwd of dat eenvoudig te smeren is.

Maar sinds deze ochtend, of simpelweg toevallig omdat ik de radio uithad, hoorde ik nu ook bij het insturen en naar achteren rijden een klonk als omschreven onder 2, dus nu niet meer alleen bij het wegrijden. denk toch aan een stuurkogel en wellicht moet ik toch maar eens naar de garage daarmee. Echter heb ik er ook niet heel veel haast mee, want dat zal weer het nodige kosten en tijdens het rijden zelf geen enkele last.

Overigens kraakt en piept het onderstel van de auto wel meer, had ik eerlijk gezegd niet echt verwacht .. bij mijn vorige auto's (2x volvo en nissan) geen enkele last daarvan gehad. maar alleen bij langzaam rijden over vluchtheuvels de woonwijk uit. enigszins op snelheid is het eigenlijk wel weg dus pietlutterig kunnen we er niet over zijn. Mijn schoonvader heeft exact hetzelfde met zijn avensis uit 2004 dus het zal er gewoon bijhoren. ik let er alleen wat meer op dan hij doet.

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

@Moichiel; lijkt op een versleten homokineet. Is niet te smeren met WD40. Dit zal niet helpen.

Bij seppie zou het een motorsteun kunnen zijn, maar ook een schokbreker(s). Laat iemand met meer kennis effe meekijken. Vanachter een toetsenbord is dit niet mogelijk.

Succes

sappie (0), 9 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Al eens iemand laten luisteren , bij het wiel als je zelf de auto iets laat rijden ? waar het geluid vandaan komt ?
De klonk zou bv. de remblokken kunnen zijn die iets blijven plakken , of speling op de aandrijfas in de naaf , of het bovenste taatslager van de schroefveer die iets verspringt.[/quote]
Zou speling aandrijfas ook voor fluittoon/zingend lagergeluid kunnen zorgen?
De genoemde geluiden (1t/m3) zijn niet van dien aard dat ik mij daar heel erg aan erger.
Ik heb sinds de aankoop (alleen eerste week hoorde ik niets) nu al 20.000km een fluittoon/zingend lager geluid zo op gehoor ook rechtsvoor. Het duidelijkst hoorbaar tussen 100 en 110 km/h wat wel irriteert, het is namelijk op een veel gereden snelheid. Soms met stil wegdek en weinig wind hoor ik het overigens ook bij lagere snelheden fluiten (vanaf ca 60km/h) maar normaliter zijn de rijgeluiden overheersend.
Het lijkt hetzelfde probleem te zijn als in dit topic: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Heb de schrijver gemaild maar die had de auto helaas verkocht zonder het op te lossen.
Ben zelf al tweemaal naar dealer geweest maar ook die denken aan wiellager.
Heb overigens ter controle ook in manuele stand in zowel derde als vierde versnelling gereden met de aut, in beide versnellingen hoorbaar. Dit om automaat uit te sluiten.
Constant gas = fluittoon,
Gas los = fluittoon direct verdwenen
Dealer beweert auto op de brug ook met die snelheid gereden te hebben maar waarbij niets gehoord is.

Ik hoop een willekeurige vervanging zoveel mogelijk te vermijden maar fluit is wel super irritant, zeker nu avensis zo stil is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.